1.       پس از تدوین موضوع عمده ترین فعالیتی که پژوهشگر باید انجام دهد چه نام دارد؟ شیوه اجرا و نقش را به صورت کامل شرح دهید؟

پس از تدوین موضوع باید به مطالعه ی کامل پیشینه و ادبیات پژوهش پرداخت.

قسمتی از روش شناسی شیوه ی اجرا است. در متون کنونی مهمترین مسئله است. دیگر صرف نتایج اهمیت ندارند بلکه روش بدست آوردن نتایج از اهمیت بیشتری برخوردار است. وابسته به نوع مطالعه شیوه ی اجرا متفاوت می شود. گفته می شود به اندازه ی پژوهش ها، شیوه ی اجرا وجود دارد. اجرای پژوهش به عنوان یک بحث جدلی مطرح است، یعنی پژوهشگر هر  روشی را برای اجرای پژوهش خود انتخاب می کند باید بتواند با توجه به position  مطالعه ی خود از آن دفاع نمایید. اجرا دارای استانداردهای کلی است مثل این که باید هر اجرایی روایی درونی و بیرونی را دربرگیرید اما شیوه ی مشخصی ندارد و مطالعات در حوزه های مختلف شیوه های مختلفی دارند. شیوه ی اجرا وابسته به ویژگی های نمونه، امکانات و ... . می باشد.

نقش هم من نمی دانم چیست.

2.       در صورتی که در پژوهش اثبات شود که وسیله اندازه گیری فاقد  (Reliability)بوده است، چه کاری می توان انجام داد و این اشکال در مسایلی در تفسیر نتایج حاصل می کند؟

(به جرات می توانم بگوییم مسئله ی پایایی در ایران اشتباه فهم شده است) اگر منظور شما آلفای کرونباخ است اشکالی ندارد چون فقط مسئله همگنی سوالات مد نظر است.

در صورتی که پژوهش به معنای واقعی اجرا شود هرگز قبل از بررسی روایی و پایایی به نتیجه گیری نمی رسد. پژوهشی که پایایی نداشته باشد پژوهش نیست. زمانی که پایایی نباشد روایی نیز وجود نخواهد داشت. بنابراین نتیجه گیری ها کاملا اشتباه است و قابل استناد نیستند.

3.       در صورتی که قصد مقایسه بهره هوشی دو گروه دانش آموز را داشته باشید که بر اساس سن مادر هنگام ازدواج همتا شده اند از چه نوع طرحی و چه نوع آزمون آماری استفاده خواهید کرد؟

جناب دکتر خود استظهار دارید در صورتی که یک فرد به سوالات به طور قاطع جوال دهد بیسواد است. مخصوصا در روش پژوهش که به عوامل بسیاری پاسخ به سوالات وابسته است. به هر شکل:

منظور از طرح چیست اگر منظور طرح آزمایش (experimental design)  این مطالعه نوعی تکرار اندازه گیری است. گاهی به طرح گروههای همتا مشهور است. آزمون آماری به عوامل زیادی وابسته است و در واقع به فرضیات یا سوالات پژوهش مربوط است. به هر شکل: اگر داده ها پارامتری باشند تی وابسته اگر نباشند ویلکاکسون. البته در روند کنونی آمار، اندازه ی اثر باید در کنار آماره ها بیاید.

4.       یکی از مفروضه های استفاده از تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه استقلال خطاهاست، این مفروضه را شرح دهید.

مفصل است. اما خلاصه این که واریانس کل مشاهده شده می تواند بخش بندی شود. منابع تغییر می تواند عوامل بین گروهی یا درون گروهی باشد. علاوه بر این بخش بندی، می توان منابع را به بخش های دقیق تر تقسیم کرد(نظریه ی تعمیم پذیری به این مهم می پردازد). در نهایت قسمت هایی از واریانس باقی می ماند که ما منابع بوجود آورنده ی آن را نمی شناسیم و اثر منظم در واریانس ایجاد نمی کنند بنابراین تصادفی اند. بنابراین زمانی که متغییرهایی تصادفی باشد رخداد آنها وابسته به یکدیگر نیست. این یک مفروضه ی اساسی در تحلیل واریانس و تحلیل های مشابه مثل رگرسیون است.

5.       در تحلیل واریانس داده های چهار روش آموزشی ( یا درمانی) با چه شیوه هایی شرط یکسانی واریانسها را می سنجیم؟ اگر واریانسها یکسان نباشند؛ چه شیوه جایکزینی برای تحلیل داده ها بکار می بریم و نتیجه را چگونه تفسیر می کنیم؟

آزمون های آماری یکسانی واریانس موجود است مثل test of variance homogeneity.

اگر حجم نمونه ها در گروهها یکسان باشد نیازی به بررسی یکسانی واریانس ها نیست. در غیر این صورت آزمون های آماری وجود دارد که برای شرایطی است که واریانس ها یکسان نیست. این آزمون ها اثر عدم یکسانی واریانس ها را تعدیل می کنند.

6.       اعتبار درونی در آزمایشات روانشناختی به چه معناست و چرا موضوعی مهم محسوب میشود؟

اعتبار درونی نشان می دهد که آیا تغییرات ایجاد شده حاصل اعمال متغییر مستقل است یا خیر و این یکی از اهداف پژوهش است. برای نتیجه گیری یکی از شرایط اصلی اعتبار درونی است.

7.       ضریب همبستگی یک سوال تستی را با نمره کل تست با کدام شاخص آماری محاسبه میکنیم و چرا؟

اگر سوال دو ارزشی است: بایسریال.

اگر چند ارزشی است پلی سریال.

8.       در تجزیه و تحلیل واریانس مقدار F مشاهده شده 5/4 است اگر اعداد مبین از جدول مربوط 5/3=05/ 0F   و 19/6=01/ 0F باشد، محقق مساله را چگونه تفسیر می کند و مرتکب چه نوع خطایی می شود؟

اگر 5/3=05/ 0F   را در نظر بگیرد به این نتیجه می رسد که گروهها با هم در سطح 95 در صد اطمینان تفاوت معنادار دارند در این حالت امکان خطای نوع اول وجود دارد. یعنی رد فرض صفر درست.

اگر 19/6=01/ 0F مبنای مقایسه باشد به این معنا است که گروهها در سطح 99 درصد اطمینان با هم تفاوت معنادار ندارند در این حالت خطر خطای نوع دوم وجود دارد.