تفاوت مدل ساده راش و مدل یک پارامتري

تفاوت مدل ساده راش و مدل یک پارامتري
مدل اولیه راش و مدل یک پارامتري، هر دو ویژگی هاي مشابهی دارند و از نظر ریاضی نیز
یکسانند. ولی این مدل ها تفاوت هایی نیز با هم دارند که کمتر مورد توجه قرار می گیرند.
اولین تفاوت این دو مدل در زیربناي منطقی آنها است. راش از بین دو رویکرد مطرح شده
در نظریه سوال پاسخ طرفدار رویکرد دوم بود و مدلش نیز بر اساس همین رویکرد شکل
گرفته است. در حالی که مدل تک پارامتري از رویکرد اول نشأت گرفته است که هدف
آن تحلیل الگوهاي پاسخ به سوال ها میباشد. در رویکرد دوم، اگر سوال یا فردي با مدل
برازش نداشته باشد، حذف میشود، روش راش و طرفداران وي نیز همین بوده است. در
حالی که، رویکرد اول به جاي کنار گذاشتن سوال یا آزمودنی، مدل را عوض میکند تا
با یافتن مناسب ترین مدل دقیقترین پارامترها را برآورد کند. دومین تفاوت این دو مدل آن
است که راش مدل خود را به این قاعده محدود کرده که مجموع پارامترهاي دشواري
براي همه سوالات مقیاس برابر صفر است =b )0 ) و بر اساس همین محدودیت، مقیاس
پارامتر θ را مشخص میکند. با توجه به این محدودیت توزیع θ در جامعه نامشخص است،
مقدار میانگین این توزیع متناسب با متوسط دشواري سوال هاي و مقدار واریانس آن
متناسب با شیب خطوط ممتد، یعنی یک است. مدل راش فرض میکند که همه سوالات بر
روي عامل مورد نظر وزن یکسانی دارند، بنابراین پارامتر تشخیص را براي همه سوال ها
برابر با یک در نظر می گیرد و معتقد است که عامل حدس نیز پاسخ افراد را تحت تاثیر
قرار نمیدهد. چون شکل توزیع θ در جامعه این مدل نامشخص است، پس این توزیع
میتواند هر شکلی داشته باشد و توزیع نمرات مشاهده شده، شکل این توزیع را مشخص
می کند. در مقابل این ویژگی ها، مدل یک پارامتري فقط مستلزم آن است که شیب براي
همه سوال ها یکسان باشد، بنابراین، شیب در این مدل مقادیري متناسب با واحد انحراف
استاندارد متغیر مکنون میگیرد، توزیع جامعه براي متغیر زیر بنایی در مدل یک پارامتري
(همانند مدلهاي دو پارامتري و سه پارامتري) معمولا داراي میانگین صفر و واریانس یک
در نظر گرفته میشود. پارامتر دشواري این مدل نیز متناسب با مقدار متوسط میزان خصیصه
مورد اندازه گیري - یعنی صفر - در نظر گرفته می شود (تیسن و اورلند ، 2001). بنابراین،
این مدل فرض می کند که متغیر مکنونθ داراي توزیع نرمال است، نه پاسخ هاي مقولهاي
( تیسن و استینبرگ، 1988). با وجود تفاوت هاي ذکر شده در بالا، نتایج این دو 1 سوال
مدل از نظر ریاضی یکسان است. به طوري که در اکثر مواقع مدل یک پارامتري و مدل
راش را به جاي هم به کار میبرند. اگر تفاوت هاي ذکر شده را کنار بگذاریم همیشه
برازش این دو مدل با داده هاي جمع آوري شده به دشواري حاصل میشود. این امر، به
این خاطر است که مفروضات قوي تري را در مقایسه با مدل هاي دو و سه پارامتري در نظر
میگیرد. در این دو مدل معتقدند که تنها عوامل تاثیر گذار در پاسخ گویی افراد به
سوال ( ها متغیر وابسته ،) توانایی افراد و دشواري سوال ( ها دو متغیر مستقل) میباشند. از نظر
این دو مدل، عامل حدس نقشی در پاسخ دادن افراد ندارد و قدرت تشخیص همه سوالات
نیز با هم یکسان است. به همین خاطر است که در عمل همیشه مدل هاي دوپارامتري و سه
پارامتري بیشتر از مدل یک پارامتري راش با داده ها برازش پیدا می کنند(آلن و ین، 1979؛
رایز، اینثوورث، هاویلند، 2005 ).

 

file:///C:/Users/zar100/Desktop/43813860807.pdf 

نحوه نصب بسته های نرم افزاری package در نرم افزار آر R

نحوه نصب بسته های نرم افزاری در نرم افزار آر

 

به منظور نصب بسته های نرم افزاری در نرم افزار آر لازم است ابتدا خود نرم افزار روی کامپیوتر استفاده کننده نصب گردد. در لینک زیر نحوه نصب نرم افزار آر توضیح داده شده است: لازم است برای نصب بسته های نرم افزاری از این روش حتما به اینترنت متصل باشید.

 

به منظور نصب یک بسته ی نرم افزاری لازم است گام های زیر طی شود.

  1. روی گزینه ی مشخص شده کلیک شود:

 

 

 

  1. بعد از این مرحله جعبه گفتگو باز می شود که در آن لیست کشورهای مختلف قرار داده شده است. فرد می تواند روی هر کشوری که مایل است کلیلک نماید. هیچ تفاوتی بین کشورها وجود ندارد. ایران نیز در این لیست قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

  1. در مرحله ی بعد لیستی از بسته های مختلف ارائه می شود. محقق لازم است بر اساس نیاز خود و با آگاهی از عنوان بسته، بسته ی مورد نیاز خود را در لیست پیدا نماید و روی آن کلیلک کند. در این لیست تمام بسته ها بر اساس حروف الفبا مرتب شده اند.

 

 

 بعد از کلیک روی بسته ی دلخواه، باید منتظر ماند تا بسته به صورت کامل نصب گردد. در زمان نصب بسته ی نرم افزاری باید منتظر ماند تا نرم افزار به صورت کامل نصب گردد و پیغام نصب موفقیت آمیز بسته مشاهده گردد.

 

ضریب همبستگی دورشته ای نقطه ای

به نام خداوند بخشنده مهربان

ضریب همبستگی دورشته ای نقطه ای:

زمانی که می خواهیم ضریب همبستگی دو متغیر رابدست آوریم که یکی از آنها متغیر پیوسته ودیگری دو ارزشی باشد ازضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای استفاده می کنیم.منظور از دو ارزشی آن است که تنها یکی از دو مقدار صفر یا یک را شامل شود مانند:بله-نه ؛زن-مرد، برای انجام محاسبات به یکی از نمرات 1 وبه دیگری نمره 0(صفر) داده می شود.فرمول محاسبه ی ضریب همبستگی دو رشته ای به شرح زیر است:

 p=میانگین نمرات متغیر پیوسته برای همه آزمون شوندگانی که در آزمون دو ارزشی نمره 1 گرفته اند.

t=میانگین نمرات برای همه آزمون شوندگان در متغیر پیوسته

t=انحراف معیار همه نمرات در متغیر پیوسته

P=نسبت همه ی آزمون شوندگانی که در متغیر دو ارزشی نمره1 گرفته اند.

q=نسبت آزمون شوندگانی که در آزمون دو ارزشی نمره 0 گرفته اند.

برای استفاده از فرمول بالا،داده های جدول زیر را مورد استفاده قرار می دهیم.داده های این جدول این گونه بدست آمده است که پژوهشگری فرض کرده است تعداد برگ های جریمه ای که یک راننده دریافت می کند از روی عملکرد او در نخستین آزمایش آیین نامه رانندگی که به صورت قبول (1) یا رد(0) نمره گذاری می شود قابل پیش بینی است.

 

این جدول عملکرد راننده ها در آزمون آیین نامه رانندگی و

برگهای جریمه ای که پس از گرفتن گواهینامه ی رانندگی دریافت

کرده اند

تعداد برگهای xجریمه رانندگی  

آزمون آیین نامه

yرانندگی

شماره راننده

5

1

01

3

0

02

1

1

03

4

1

04

7

1

05

0

0

06

1

1

07

6

1

08

5

0

09

2

1

10

6

1

11

3

0

12

1

0

13

4

1

14

2

1

15

50=∑

10=∑

 

 

براساس داده های موجود در جدول بالا:

 براساس ضریب بدست آمده ،یعنی 0.31 ،می گوییم کسانی که در نخستین آزمایش آیین نامه رانندگی خود موفق بوده اند از کسانی که در این آزمون موفق نبوده اند بیشتر جرائم رانندگی مرتکب شده اند.بااین حال ،ضریب همبستگی آن آنقدر زیاد نیست  که بتوان با اطمینان آن را مورد استفاده قرار داد.

 یکی از ویژگیهای مهم ضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای این است که حداکثرممکن آن تابع نسبتهای pوq در توزیع دو ارزشی است.حتی در مواردی کهpوq برابرند بازهم حداکثر مقدار این ضریب کمتر از1 است،وبه نسبتی که تفاوت بینpوq بیشتر می شود ، حداکثر ممکن این ضریب کاهش می یابد.

تهیه کننده:امین شاکرمی

رشته روانشناسی تربیتی