سوالات

2

 

 

 

پاسخ ها

  1. گزینه 2 صحیح است. معنی استاندارد کردن نیز یکسانی روش اجرا، نمره گذاری و تفسیر است.

  2. گزینه 4 صحیح است. تست وایلند برای سنجش رشد اجتماعی افرا داستفاده می شود. یکی از ابعاد هوش هیجانی رشد اجتماعی است.

  3. گزینه 2 صحیح است. معنی نمره واقعی در نظریه کلاسیک اندازه گیری یعنی اگر از فردی با آزمونی یکسان به طور مکرر اندازه گیری شود نمره واقعی او مساوی اندازه واقعی برآورد می شود.

  4. برای بدست آوردن تعداد سوالات باید از فرمول اسپیرمن براون استفاده شود.

rttn=nrtt1+(n-1)rtt

0.9=n*0.751+(n-1)0.75

بر اساس این فرمول مقدار n برابر 3 می شود. یعنی زمانی که تعداد سوالات سه برابر شود مقدار پایایی 0.9 خواهد شد. بنابراین از آنجا که آزمون 30 سوالی است طول آزمون جدید باید 90 سوالی باشد.

  1. در مواردی که نمره zازیک بزرگتر باشد می شود گفت آزمودنی تا حدی داری تأخیر رشد است.اگر نمره z برابر با 2 یابیشتر باشد، امکان عقب ماندگی ذهنی است که در این مواد توصیه می کنیم تست وکسلر و حتی تست وایلند از کودک گرفته شود تا دقیق تر عقب ماندگی تشخیص داده شود و نیز همین نمره ممکن است دلیل بر اختلال یادگیری یا  LDکودک باشد.نمره های . z 2- و3- باهوشی و یا پیشرفت چشمگیر در رشد را می رسانند و البته نمرهz بین 1-و1+ نشان بهنجاری یا نزدیک به آن است .

  2. گزینه ی 1 صحیح است.

  3. گزینه 4 صحیح است. از روی مقیاس پارانویا که با حروف pa مشخص می شود.

  4. گزینه صحیح 2 است.  آزمون ITPA در سال ١٩٨٦ توسط ساموئل کرک[1]، جیمز مک‌کارتی[2] و وینیفرد دی[3] ساخته شد. کرک، براساس فرم قبلی آن که در سال ١٩٦١ توسط ساموئل کرک ساخته شده بود، مورد تجدیدنظر قرار گرفت. این آزمون به عنوان ابزاری برای ارزیابی توانایی‌ها و مهارت‌های ارتباطی کودکان و تشخیص ناتوانایی‌های یادگیری آنان در صحبت کردن، خواندن و نوشتن به‌کار می‌رود. در مدارس ابتدایی به‌ویژه در کلاس‌های پایین‌تر، اغلب به دانش‌آموزانی برخورد می‌کنیم که هر چند از نظر هوش بهنجار یا نزدیک به سطح بهنجارند؛ در یادگیری، خواندن، نوشتن، حساب کردن و دیگر فعالیت‌های تحصیلی مشکل دارند. این‌گونه کودکان اغلب پیش از ورود به دبستان شناخته نمی‌شوند، اما پس از ورود به دبستان و شروع به آموزش رسمی، به‌تدریج نارسایی‌ها و مشکلات آنان آشکار می‌گردد. برخی از این کودکان در یک زمینه و برخی دیگر در چند زمینه با مشکل مواجه‌اند. در بیشتر موارد مشکلات یادگیری این دانش‌آموزان در زمینه‌ی خواندن و نوشتن است. آزمون  ITPAبرای تشخیص اختلال و نارسایی در خواندن و مهارت ارتباطی به‌ویژه ارتباط کلامی به‌کار می‌رود. فرایند ارتباطی مستلزم دریافت پیام، تعبیر و تفسیر ذهنی آن و دادن پاسخ کلامی یا واکنش غیرکلامی(حرکتی) متناسب با تفسیری است که از دریافت پیام به عمل آمده است. فرایند روانی – زبانی که به وسیله این آزمون اندازه‌گیری می‌شود، دوازده مهارت یا توانایی را دربرمی‌گیرد. هر یک از این توانایی‌ها به وسیله یک خرده‌آزمون اندازه‌گیری می‌شود.[4] دوازده مهارت مورد اندازه‌گیری به وسیله این آزمون عبارتند از:

 

  1. گزینه ی صحیح 4 است. در تمیز حسی که از آزمایشات روانشناسی تجربی است، هدف تمیز دادن بین محرک های مختلف است. بنابراین بهترین روش باز آزمایی است. یعنی این که آیا در زمان های مختلف میزان تمایز حسی یک فرد بر اساس تکلیف تهیه شده برای سنجش آن، ثابت می ماند.

  2. گزینه صحیح گزینه 2 است. در صورتی که وزن فصول بر اساس ساعت تدریس آنها تعیین شود، از آنجا که 0.1 زمان صرف تدریسش شده است، بنابراین اهمیت آن0.1 خواهد بود.

  3. گزینه صحیح 2 است. باید مقدار فاصله ی اطمینان از 85 جمع و تفریق شود تا حدود مشخص گردد. فاصله ی اطمینان حاصلضرب مقدار z برای 95 درصد اطمینان در خطای معیار اندازه گیری (2) است. بنابراین فاصله اطمینان برابر است با حدودا چهار. از این رو حدود اطمینان برابر 4-85 و 4+85 خواهد بود.

  4. گزینه صحیح 1 است. برای تعیین دامنه توانایی مراجع استفاده می شود.

  5. گزینه 3 صحیح است. مقیاس شش همان پارانویا می باشد.

  6. گزینه 1  صحیح است.

عامل(C): پایداری هیجانی یا نیرومندی "من" – نوروز گرایی عمومی یا ناپایداری هیجانی

 (این عامل یکی از مهمترین رگه ها در تعیین توحید یافتگی پویای شخصیت می باشد، عاملی که روان تحلیل گران از آن با مفهوم نیرومندی یا ضعف " من" یاد می کنند).

 

ناپایداری هیجانی

نیرومندی من

روابط اجتماعی

          در سازش با موقعیت های زندگی ناموفق است و انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان می دهد.

          به روابط واقع نگرانه با دیگران بی توجه بوده و در روابط خویش ثابت قدم نیست ( به لحاظ اخلاقی روی او نمی شود حساب کرد).

          به آسانی از چیزها و اشخاص کسل می شود(متلون).

          از موقعیت خود، خانواده خود و محدودیت های زندگی ناراضی است.

 

          در سازش با موقعیت های زندگی موفق تر بوده و  در روابط خویش با دیگران ثابت قدم می باشد.

          به عنوان فردی مورد اعتماد شناخته می شود.

 

          دوستان بیشتری را به سوی خود جلب می کند.

رغبت ها و توانایی ها

          نا پایداری، بی توجهی پشتکار کم، تغییر بازخوردی بیشتر و تلقین پذیری بارزتر از رگه های بدست آمده در قطب منفی اند.

          هنرمندان و نمایشنامه نویسان در مقایسه با دانشمندان، گرایش بیشتری به این قطب دارند

          این افراد واجد پشتکار بوده و هر کاری را تا انتها ادامه می دهند.

          رهبران در این مورد نمره بالایی کسب می کنند.

  1.  گزینه 4 صحیح است. در اجرای آزمون های پیشرفت تحصیلی اقدام اول ایجاد شرایط مناسب فیزیکی و روانی برای ممتحنین است.

  2. گزینه 2 صحیح است.

  3. گزینه صحیح 1 است. در آزمون های هنجار مرجع عملکرد هر فرد در مقایسه با سایر افراد بررسی می شود.

  4. گزینه 4 صحیح است. این همبستگی نشان دهنده ی روایی همگرا است.

  5. گزینه ی 2 صحیح است. نمره ی وی در مقیاس هوشبهر بینه (میانگین 100 و انحراف استاندارد 16) برابر است با 124 چون یک انحراف استاندارد و نیم بالاتر از میانگین است.

  6. گزینه 1 صحیح است. حرف bنشان دهنده ی دشواری سوال و حرف تتا نشان دهنده ی توانایی فرد است. در گزینه ی 1 است که مقدار تتا از b کمتر است..