DIF(عملکرد افتراقی سوال)2
واژهی عملکرد افتراقی سوال(DIF) در آغاز دههی 1990 وارد ادبیات سنجش و اندازه گیری شد. البته قبل از این دهه، و از دهه 1960 واژهای تحت عنوان "سوگیری سوال[1] " مطرح بود که هدف آن گسترش کاربرد منصفانه و تخفیف اختلاف در عملکرد آزمون بین گروههای جامعه(به عنوان مثال سیاهان و اسپانیایی تبارها[2]) بود(آنگوف[3]، 1993).
بیشتر این مطالعات برای درک اختلاف نمرات زیر گروههای جامعه و مخصوصا برای اثبات این موضوع هدایت میشدند که تفاوتهای مشاهده شده در نمرات، بیشتر ناشی از سوگیری سوالات میباشد و نه اختلاف در توانایی واقعی افراد. به طور کلی تمرکز اصلی مطالعات سوگیری سوال، کشف سوالاتی از آزمون است که ممکن است به نفع یا ضرر یک یا چند گروه جانبداری کرده باشند. سوگیری سوال به صورت زیر تعریف شده است(آنگوف، 1993):
"یک سوال زمانی سوگیری دارد که احتمال پاسخگویی برای افرادی با تواناییها و مهارتهای یکسان، برابر نباشد."
شپرد و سایرین[4](1981) ویژگی سوگیری را به صورت زیر تعریف کردهاند:
"سوگیری نوعی ناروایی[5] است که بهیک گروه بیشتر از گروه دیگر ضربه وارد میکند."
آنگوف(1993) معتقد است تعاریف مربوط به سوگیری نهایتا مطلبی را دربارهی عملکرد، ارزشیابی، اجرا و یا قضاوت های ناعادلانه ارائه میدهند.