واژه‏ی عملکرد افتراقی سوال(DIF) در آغاز دهه‏ی 1990 وارد ادبیات سنجش و اندازه گیری شد. البته قبل از این دهه، و از دهه 1960 واژه‏ای تحت عنوان "سوگیری سوال[1] "  مطرح بود که هدف آن گسترش کاربرد منصفانه و تخفیف اختلاف در عملکرد آزمون بین گروه‏های جامعه(به عنوان مثال سیاهان و اسپانیایی تبارها[2]) بود(آنگوف[3]، 1993).

بیشتر این مطالعات برای درک اختلاف نمرات زیر گروه‏های جامعه و مخصوصا برای اثبات این موضوع هدایت می‏شدند که تفاوت‏های مشاهده شده در نمرات، بیشتر ناشی از سوگیری سوالات می‏باشد و نه اختلاف در توانایی واقعی افراد. به طور کلی تمرکز اصلی مطالعات سوگیری سوال، کشف سوالاتی از آزمون است که ممکن است به نفع یا ضرر یک یا چند گروه جانبداری کرده باشند. سوگیری سوال به صورت زیر تعریف شده است(آنگوف، 1993):

"یک سوال زمانی سوگیری دارد که احتمال پاسخگویی برای افرادی با توانایی‏ها و مهارت‏های یکسان، برابر نباشد."

شپرد و سایرین[4](1981) ویژگی سوگیری را به صورت زیر تعریف کرده‏اند:

"سوگیری نوعی ناروایی[5] است که به‏یک گروه بیشتر از گروه دیگر ضربه وارد می‏کند."

آنگوف(1993) معتقد است تعاریف مربوط به سوگیری نهایتا مطلبی را درباره‏ی عملکرد، ارزشیابی، اجرا و یا قضاوت های ناعادلانه ارائه می‏دهند.



[1] . Item Bias

[2]  . Hispanic

[3]  . Angoff

[4]  . Shepard et al

1 . Invalidity