گامهای آغازین در ایجاد یک شبکه
گامهای آغازین در ایجاد یک شبکه
با بروز و ظهور انواع شبکهها واقعی و مجازی که هر روز بر تعداد آنها افزوده میشود و در فرآیند مطالعه شبکههاي مختلف در این مطلب قصد بر آن است که گامهای آغازین در هدفگذاری اولیه و تعیین استراتژی یک شبکه واقعی و مجازی را مطرح کنیم. سوالات اولیهای که یک فرد یا سازمان طراح و یا سرمایهگذار برای شروع به تفکر در مورد ایجاد شبکه باید از خود بپرسد و پس از پاسخگویی به آنها سناریویی قوی برای شبکه مد نظر خود تدوین نماید تا از معضلی که بسیاری از شبکهها واقعی و مجازی که هر روز مشاهده میکنیم دچار آن هستند دور بماند، اینها مواردی است که هر شبکه موفق و با اقبال گسترده مخاطبان به خوبی آنها را مشخص کرده است و در نمونههای بزرگ دنیا میتوانیم پاسخهایی دقیق و روشن به هریک از آنها بیابیم که در چشم انداز و نیز خط مشی کلی شبکه نیز بیان شدهاند، به قول قدیمیترها باید تکلیف خودمان را با خودمان از ابتدا مشخص کنیم.
منبع: http://www.onlinesna.com/
.
سوال اول:
• اهداف عمده و ایدهآل این شبکه مجازی یا واقعی چه خواهد بود؟ پاسخهای ممکن این سوال معمولا با عباراتی نظیر موارد زیر آغاز میشوند:
• برقراری ارتباط میان …
• کسب شناخت نسبت به …
• فضاسازی برای …
• و…
سوال دوم:
• ویژگیهای گروههای هدف این شبکه چه میباشد؟ در پاسخ این سوال باید مشخص شود که گروههای هدف این شبکه چه افرادی خواهند بود و ویژگیهای مشترک و برجسته این افراد که باعث شده است انتخاب گردند چیست؟
سوال سوم:
• ویژگیهای ارتباطات مد نظر جهت برقراری میان گروههای هدف چه خواهد بود؟ ارتباطات میخواهد حول چه محورهایی برقرار شود؟ در پاسخ این سوال باید مزایای نسبی شبکه که میخواهیم ایجاد کنیم مشخص گردد، به این معنا که این شبکه چه مواردی خواهد داشت که آن را از نمونههای موجود مجزا کند و افراد را به برقراری چه نوع ارتباطاتی توانا خواهد ساخت؟
سوال چهارم:
• کارکردهای در نظر گرفته شده و مورد انتظار برای این ارتباطات چه خواهد بود؟
سوال پنجم:
• انگیزشها و محرکهای عمده جهت تشویق افراد به عضویت و فعالیت در این شبکه چه خواهد بود؟
سوال ششم:
• ماهیت کل فضای شبکه و نیز ارتباطات شکل گرفته و عملکرد اعضا در آن چگونه است؟ در پاسخ این سوال باید مشخص گردد محیط و فضای آینده شبکه که بر اساس اهداف تدوین شده و ویژگیهای گروههای هدف و ارتباطات میان آنها و نیز کارکردهای آن ارتباطات و انگیزشهای خاص انتخاب شده جهت جذب افراد تعیین شده است، محیطی رسمی و یا محیطی غیررسمی خواهد بود؟ محدودیتهای افراد جهت حضور در این فضا چه مواردی خواهد بود؟ پاسخهای این سوال موارد اولیه جهت تدوین پرایوسی پولیسی فعالیت در شبکه را مهیا میکند.
سوال هفتم:
• این ارتباطات بر چه محورهای محتوایی خواهد بود؟ پاسخ این سوال معمولا با توجه به امکانات و ابزارهای ارتباطی فعلی شامل مواردی نظیر اینها است:
o ارتباط رو در رو
o تلفن
o Text
o Photo
o Video
o Voice
o و دیگر ابزارهای ارتباطی ممکن
سوال هشتم:
• نقشهای در نظر گرفته شده برای افراد جهت مشارکت در فضای این شبکه چه مواردی است؟ یکی از حیاتیترین بخشهای طراحی یک سناریوی قوی برای شبکه که در حال طراحی آن هستیم این است که افراد گروه هدف خود را بر اساس برخی از تواناییها و ویژگیهای آنها دستهبندی کنیم و نقشهایی را برای هر کدام از این دستهها در نظر بگیریم که بتوانند بر آن اساس در شبکه فعالیت کنند، به عنوان مثال میتوان به نقش شرکت، گروه، فرد معمولی، کارشناس و خبره زمینه تخصصی و… که هر کدام به فراخور توانمندیها و نیازهایشان در شبکه امکانات نسبتا متفاوتی در اختیار خواهند داشت اشاره کرد.
سوال نهم:
• نحوه عضویت و دعوت از افراد در مراحل و فازهای اولیه و بعدی شبکه چگونه است؟ به عنوان مثال میتوان عضویت محدود و دارای چارچوب بر اساس موارد قبل و یا عضویت نسبتا آزادتر دارای محدودیت کمتر نظیر نحوه عضویت بسیاری از شبکهها مجازی را در پاسخ این سوال در نظر گرفت.
.
این سوالات موارد اولیهای است که هر فرد یا سازمان طراح و یا سرمایهگذار در ابتدای تفکر در مورد ایجاد یک شبکه باید به آنها پاسخ بگوید تا بتواند یک سناریو قوی برای شبکه دلخواه و مد نظر خود طراحی و تدوین نماید، ممکن است پاسخ این سوالات به طور آشکارا در مستندات شبکه نیز درج نگردد اما برای تعیین مراحل اجرایی دقیق پیادهسازی شبکه لازم است تکلیف خود را از ابتدا مشخص کنیم.