سوالات امتحان كلاسيك 1/11/90-دکتر فلسفی نژاد

راستي، اعداد سؤالات زير را تقريبي نوشته شده است تا صرفاً حدود مسأله مشخص شود.

1- كميت را توضيح دهيد و شرايط كمي سازي را بنويسيد؟

2- با ذكر يك مثال تأثير افزايش طول آزمون بر روايي سؤالات را بنويسيد.

3- تأثير نوع همبستگي در گزينش سؤالات را بر توزيع نمرات متغير ملاك توضيح دهيد؟

4- در جدول زير مجموع مجذورات و  مضروبات يك آزمون 6 سؤالي داده شده است كه 100 نفر به آن پاسخ داده اند. ضريب اعتبار را براي كل آزمون و براي دو بخش و براي سه بخش حساب كنيد(بخش ها را به دلخواه انتخاب كنيد) و در پايان در مورد موازي بودن آن ها بحث كنيد.

 

X1      X2        X3      X4       X5      X6     

X1

X2

X3

X4

X5

X6

79      85        32      62         81       65

85      62        54      36         42       72

32      54

62      36

81      42

65      72

 

5- دو ارزياب مقالات 5 دانشجو را ارزيابي كرده اند. داده ها در زير آمده است. نمرات بهتر نشان دهنده مقالات بهتر است.

الف) مؤلفه هاي واريانس را محاسبه كنيد؟

ب) ضريب تعميم پذيري و ضريب اتكاپذيري را محاسبه كنيد.

ج) چنان چه سؤالات در ارزيابان آشيانه كنند چه تغييراتي در ضرايب بالا به وجود مي آيد.

 

 

 

 

 

ارزيابان

 

    ارزياب 2                                   ارزياب   1

 

مقاله 2     مقاله 1                  مقاله 2       مقاله  1

1

  8            6                          6             4

2

 

3

 

4

 

5

 

 

6- اگر بخواهيد مقياسي در مورد برتري مشاغل نسبت به هم بسازيد چه مراحلي طي مي كنيد. توضيح دهيد.

7- تأثير ميزان پراكندگي سؤالات را بر هماهنگي دروني آزمون بنويسيد؟

8-نقطه برش براي آزموني با ضريب روايي 0.6 را كه نمره حد مبين آن 0.6 است را به طوري تعيين كنيد كه 95 درصد از افراد در آن نمره بياورند. شكل مربوطه را رسم كنيد.

با تشکر از جناب آقای طاهری و خانم مقدم (دانشجویان دکتری رشته ی سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی)