نظريه ي خصيصه مكنون (سوال پاسخ)
نظریه سوال-پاسخ(IRT)
نویسنده: قاسم کشاورز گرامی - سه شنبه هشتم آذر 1390
نظریه سوال- پاسخ شامل خانواده اي از مدلهاي رياضي است که روابط تابعي بين متغيرهاي مشاهدهپذير و سازههاي صفات زيربنايي اين متغيرها را نمايش مي دهد که بسیاری از روانسنجان قرن معاصر به آن پرداخته اند.در منابع گوناگون چندین پیشفرض برای مدل های نظریه سوال-پاسخ مطرح شده است که در تمامی آنها «تکبعدي بودن»و «استقلال موضعي» مهمترين و اساسيترین مفروضه ها معرفی شده اند(متسن امورنن،2002). تک بعدي بودن به اين معنا است که همة سوالات آزمون فقط يک حوزة توانايي يا دانش را اندازه بگيرد. مفروضة استقلال موضعي بيان ميکند که پاسخ هاي آمودني ها به سوالات آزمون از لحاظ آماري مستقل از يکديگرند اگر و فقط اگر سطح توانايي آزمودني به عنوان عامل اصلي به حساب آيد. اگر اين پيش فرض برقرار باشد عملکرد آزمودني نبايد تحت تاثير پاسخهاي خوب يا بد او در ديگر سوالات باشد. (سیجت سما و مولن آیر 2002).
نظرية سوال- پاسخ به جاي تاکيد بر نمرات کل آزمون, بر پاسخهاي آزمودنيها به تکتک سوالهاي آزمون تکيه ميکند. در نظرية سوال- پاسخ با استفاده از مدل هاي رياضي ميتوان احتمال پاسخ درست به يک سوال آزمون را به عنوان تابعي از توانايي آزمون شونده به حساب آورد و همچنين برخي ويژگيهاي سوال را پيش بيني کرد. ويژگيهايي که براي سوالها يا مادههاي آزمون بدست مي آيند به نوع مدل يا الگوي نظريه سوال- پاسخ وابسته اند (سيف, 1383). مدلهای نظریه سوال-پاسخ می توانند نمره های دو مقوله ای و چند مقوله ای را تحلیل کنند بشکلی که طبقه بندی نمرهها می تواند منظم یا نامنظم باشند( رونالد، 2008 ).
به نام یزدان پاک