مشكلات بررسي پايايي در آزمون هاي فرافكن
مشكلات بررسي پايايي در آزمون هاي فرافكن
1. عدم توانايي استفاده از روش هاي معمول كمي در تعيين شاخص پايايي به عنوان مثال استفاده از روش تنصيف به دليل اين كه قدرت معادل كردن محرك هاي فرافكن وجود ندارد امكان پذير نيست. به عنوان مثال در آزمون رورشاخ نمي توان دقيقا كارت ها را به دو قسمت تقسيم نمود. روش ديگر برآورد شاخص پايايي در معني ثبات زمان استفاده از روش هاي باز آزمايي است به دليل اين كه ماهيت آزمون هاي فرافكن ماهيت ديناميك دارد و تغييرات در نتايج آزمون نشان دهنده ي تغييرات واقعي است و به سازه ي اندازه گيري شده بر مي گردد و نه به خطا. وابسته به زمان است بنابراين مقدار اين پايايي نيز قابل استناد براي روش هاي فرافكن نيست
2. در عمل نشان روش هاي مختلفي براي ارائه ي محرك ها در آزمون هاي فرافكن وجود دارد و بنابراين دستيابي به شاخص درستي از پايايي آزمون ممكن نيست.
3. پاسخ به محرك ها دامنه ي بسيار وسيعي را در بر دارد و بنابراين استفاده از روش هاي مرسوم در تعيين مقدار براي پايايي امكان پذير نيست
4. نمره گذاري آزمون هاي فرافكن چه بسا بعد از رشد يافتن خود آزمون گسترش يافته اند مانند آزمون فرافكن تي اي تي. نمره گذاري ها نسبي است و بنابراين نمره گذاري هاي نسبي موجب مقادير كم پايايي براي آزمون هاي فرافكن مي شود.
5. دستورالعمل هاي مربوط به آزمون هاي فرافكن متنوع اند اين دستور العمل ها نتايج مختلف و اندازه هاي مختلفي را ارائه مي دهد كه قابل تامل است.
6. نقش آزمونگر در جريان آزمون نتيجه اي غير قابل انكار در نتايج آزمون مي گذارد. اين موضوع به در بر گيرنده ي شيوه ي تعامل و نمره گذاري قضاوتي آزمونگر مي شود. بايد به خاطر داشت که ناپايايي نمره گذاري در ناپايايي آزمون تأثير مي گذارد.
7.