روش علمی یا به عبارت دقیقتر روش اثبات تجربی یک پدیده به گستره‌ای از روش‌ها اشاره دارد که برای بررسی پدیده‌ها، دست یافتن به دانش نوین، یا بازسازی و درهم آمیزی دانش‌های پیشین به‌کار می‌رود. یک روش پژوهشی برای این‌که علمی به‌شمار آید باید بر پایه داده‌های مشاهده‌پذیر، تجربی و اندازه‌گیری شونده ساخته شده ‌باشد و از یک رشته بنیادهای روشن استدلالی پیروی کند. به دیگر سخن، در روش دانشورانه، داده‌ها از راه مشاهده و آزمایش گردآوری می‌شوند، و پس از آن تدوین، فرمول‌بندی شده و با فرضیه‌های موجود سنجیده می‌شوند.

با این‌که رویه‌ها در شاخه‌های گوناگون بررسی دانشوارانه ناهمسانی‌هایی دارند ولی شناسه‌های ویژه‌ای وجود دارند که روش دانشوارانه را از روش‌های دیگر دانش جدا می‌کنند. پژوهشگران علمی، برای آشکارنمایی یک پدیده انگاره‌هایی را پیش کشیده و سپس پژوهش‌های تجربی را برای آزمودن این انگاره‌ها برنامه ریزی می‌کنند. يكي از اصول اساسي و پايه اي اين روش هاي بررسي اعتبار اين روش ها است. 

همان طور كه اشاره شد به وسایل و مراحل جمع آوری منظم اطلاعات و نحوه تجزیه و تحلیل منطقی آنها برای رسیدن به یک هدف معین روش علمی تحقیق می گوئیم . هدف از کاربرد این روش به طور کلی کشف حقایقی است و به همین جهت اصول کلی آن در تمامی علوم یکسان است و بسته به اینکه حقیقت مورد نظر جزءکدام دسته باشد. روشهای خاص آن علم که تناقضی با اصول روش علمی تحقیق نداشته باشد به تفضیل مورد استفاده و ملاک عمل قرار می گیرد. بطور کلی مراحل اساسی روش تحقیق علمی به قرار زیر است. الف: طرح مساله و بیان مشکل مورد نظر ب : تهیه وتنظیم فرضیه در خصوص آن پ : جمع آوری اطلاعات ت : طبقه بندی اطلاعات حاصله ث : مطالعه اطلاعات و تشخیص روابط علل ومعلول ج : نقد فرضیه و مشخص کردن اعتبار علمی آن چ : تهیه گزارش تحقیق د) انجام مطالعات پيگيري