بررسی ویژگیهاي روانسنجی مقیاس هاي بالینی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوانان
1
دکتر کامبیز کامکاري
عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
شهره شُکرزاده
دانشجوي دکتري تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
چکیده
معطوف بوده و جامعه پژوهش حاضر را نوجوانان شهر تهران (MMPI-A) هدف پژوهش حاضر به بررسی ویژکیهاي روانسنجی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوانان
t تشکیل میدهند که در دامنه سنی 12 تا 18 سال واقع شدهاند و با استفاده از روش نمونهگیري خوشهاي طبقهاي تصادفی، تعداد 500 نفر انتخاب شدند و با استفاده از مدلهاي
دو گروه مستقل و ضریب همبستگی پیرسون، به تعیین روایی تفکیکی و روایی همزمان پرداخته شد؛ با استفاده از روش آلفاي کرانباخ (جهت تعیین تجانس درونی سوالات)، آزمون
– بازآزمون و دونیمهکردن با اصلاح اسپیرمن براون (جهت تعیین ثبات آزمون) نیز به محاسبه ضریب اعتبار پرداخته شد. با بهرهگیري از شاخصهاي میانگین و انحراف استاندارد، به
ارائه نُرم کمی و نقاط برش (با تاکید بر نقاط درصدي پنجکها)، به ارائه نُرم کیفی اقدام گردید. در نهایت، یافتههاي تحقیق نشان داد که مقیاسهاي بالینی پرسشنامه شخصیتی
چندوجهی مینهسوتا نوجوانان از روایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و میتواند براي تشخیصاختلالات شخصیتی و بهداشت روانی نوجوانان شهر تهران مورد استفاده قرار گیرد
3
ابهامات گوناگونی پیرامون ویژگیهاي روانسنجی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا براي نوجوانان وجود دارد. با وجود تحقیقات متعددي که در خارج از کشور از جمله بن
2001 )، پیرامون بررسی ویژگیهاي روانسنجی پرسشنامه مذکور صورت گرفته است، این ) 2004 )، فریدمن، لواك، نیکلاس و وب 4 ) 2007 )، دانا 3 ) 2008 )، میلر 2 ) پورات و تلگن 1
پرسشنامه در ایران استاندارد نشده و ضروري است که به صورت جزئی، به ویژگیهاي روانسنجی مقیاسهاي بالینی، پرداخته شود تا بتوان به بررسی دقیق ویژگیهاي روانسنجی
از قبیل روایی، اعتبار و نُرمهاي کمی و کیفی پرسشنامه فوق اقدام نمود.
از اهمیت فزایندهاي برخوردار است؛ زیرا میتواند در (MMPI-A) از اینرو، بررسی ویژگیهاي روانسنجی مقیاسهاي بالینی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا براي نوجوانان
زمینههاي پیشگیري و اندازهگیريهاي دقیق متضمن اختلالات روانی، رفتاري و بزهکاري مؤثر واقع شود. از آنجایی که نیمرخ شخصیتی و سبکهاي زندگی بهعنوان عوامل زمینه
ساز براي مصرف مواد مخدر و داروهاي محرك نیز شناخته میشود، میتوان از پرسشنامههاي روانشناختی و بهخصوص پرسشنامه مذکور در زمینههاي آسیبشناسی روانی براي
.( شناسایی ساز و کارهاي به وجود آورنده اعتیاد استفاده به عمل آورد (کامکاري، 1389
با تأکید بر این که بررسی ویژگیهاي روانسنجی مقیاسهاي بالینی میتواند اطلاعات کاملی را براي شناسایی نقطه برش و حتی نوجوانان در معرض خطر ارائه کند، تداركسازي
ابزارهاي پیشگیري اقدامی ضروري و گرانبها است که نه تنها از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه است، بلکه در زمینه اثربخشی درمان و تداوم تغییرات درمانی نیز مؤثر میباشد.
بنابراین، سؤال اصلی پژوهش حاضر بدین ترتیب مطرح میشود که:
آیا مقیاسهاي بالینی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا براي نوجوانان، از ویژگیهاي روانسنجی مطلوب در شهر تهران برخوردار است یا خیر؟
1- Ben- Porath & Tellegen
2- Miller
3- Dana
4- Friedman, Lewak, Nicholas,Webb
4
روششناسی
طرح پژوهش: از آنجایی که در پژوهش حاضر به بررسی ویژگیهاي روانسنجی مقیاسهاي بالینی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوانان پرداخته شده است و با
توجه به فرایند پژوهشهاي استانداردسازي، ضروري است که طیف وسیعی از شرکتکنندگان در نظر گرفت شود تا از این طریق بتوان به بررسی دقیق ویژگیهاي روانسنجی
ابزار مزبور پرداخت. بنابراین، از آنجایی که در بررسی ویژگیهاي روانسنجی ابزارها باید به نسخه مقدماتی، نسخه آزمایشی و نسخه استاندارد تأکید داشت تا از این طریق بتوان
نسخه نهایی را استخراج نمود، در پژوهش حاضر نیز این روند رعایت شده است.
جامعه، نمونه و روشنمونهگیري: جامعه آماري پژوهش حاضر را تمامی نوجوانان 12 تا 18 ساله شهر تهران تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیري خوشهاي طبقهاي
تصادفی تعداد 500 نفر انتخاب شدند. جدول زیر معرف شرکتکنندگان پژوهش، با تأکید بر اقدامات مرتبط با طرح پژوهشاست:
فازهاي اجرایی حجم نمونه
تدوین نسخه مقدماتی 50 نفر
تدوین نسخه آزمایشی 150 نفر
تدوین نسخه استاندارد 500 نفر
لازم به ذکر است که در مرحله مقدماتی، از هر 5 ناحیه شهر تهران (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) تعداد 10 نفر، در مرحله آزمایشی از هر ناحیه تعداد 30 نفر و در مرحله
استاندارد از هر ناحیه تعداد 100 نفر، انتخاب شدند.
5
داراي 478 سؤال MMPI-A استفاده شد. پرسشنامه (MMPI-A) ابزار اندازهگیري: در راستاي جمعآوري دادهها، از پرسشنامه ویژگیهاي شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوانان
بوده و شامل چهار محور مقیاسهاي بالینی، مقیاسهاي محتوایی، مقیاسهاي روایی و مقیاسهاي تکمیلی میباشد که این مقیاسها با تأکید بر سیاهه شخصیتی چندوجهی
استخراج شدهاند که در پژوهش حاضر تنها به ذکر ویژگیهاي روانسنجی مقیاسهاي بالینی پرداخته شده است. (MMPI- مینهسوتا ( 2
دو گروه مستقل و ضریب همبستگی پیرسون، به تعیین روایی تفکیکی و روایی t مدل آماري: در راستاي بررسی ویژگیهاي روانسنجی پرسشنامه حاضر، از مدلهاي آماري
همزمان پرداخته شد؛ با استفاده از روش آلفاي کرانباخ (جهت تعیین تجانس درونی سوالات)، آزمون – بازآزمون و دونیمهکردن با اصلاح اسپیرمن براون (جهت تعیین ثبات آزمون)
نیز به محاسبه ضریب اعتبار پرداخته شد. در نهایت، با بهرهگیري از شاخصهاي میانگین و انحراف استاندارد، به ارائه نُرم کمی و نقاط برش (با تاکید بر نقاط درصدي پنجکها)، به
ارائه نُرم کیفی اقدام گردید.
یافتهها
در مقیاسهاي بالینی نارسایی هیجانی، نارسایی t دو گروه مستقل (مقایسه نوجوانان پسر و دختر) به منظور روایی تفکیکی نشان داد که مقادیر میزان t نتایج حاصل از مدل آماري
معنیدار بوده و مقیاسهاي فوق داراي روایی α=0/ رفتاري، هیجانات مثبت پایین، رفتارهاي ضداجتماعی، هیجانات منفی مختلکننده و فعالیتگرایی هیپومانیک در سطح 01
تفکیکی بوده و میتوانند دو گروه نوجوانان دختر و پسر را از یکدیگر تفکیک کنند. لازم به ذکر است که در مقیاسهاي نارسایی هیجانی، نارسایی رفتاري، رفتارهاي ضداجتماعی، و
فعالیتگرایی هیپومانیک، میانگین پسران بالاتر بود؛ در حالیکه در مقیاسهاي هیجانات مثبت پایین و هیجانات منفی مختلکننده، میانگین دختران بالاتر از پسران مشاهده گردید.
همچنین، با استفاده از مدل آماري ضریب همبستگی پیرسون به منظور تعیین روایی همزمان، مشخص گردید که میزان ضریب اعتبار پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا
معنیدار است. α=0/ 0 بوده که در سطح 01 / براي نوجوانان با پرسشنامه مهارتهاي اجتماعی گراشام و الیوت ( 1998 ) و خردهمقیاسهاي رفتارهاي مشکلدار، رقم 47
در راستاي محاسبه ضرایب اعتبار مقیاسهاي بالینی از روشهاي آلفاي کرانباخ، آزمون- بازآزمون و دو نیمه کردن با اصلاح اسپیرمن بروان استفاده شده است که تمامی ضرایب
0 میباشد جدول زیر معرف ضرایب اعتبار مقیاسهاي بالینی پرسشنامه حاضر است: / اعتبار بالاتر از 81
6
جدول 1. ضرایب اعتبار مقیاسهاي بالینی
متغیر آلفاي
کرانباخ
آزمون-
بازآزمون
دو نیمه
0 ک4ر8/د 0ن /84 0/ بدکاري در درونی کردن- 85
0/86 0/86 0/ بدکاري در تفکر 87
0/86 0/87 0/ بدکاري در برونی کردن- 89
0/83 0/83 0/ ضعف روحیه 84
0/84 0/85 0/ شکایات بدنی 87
0/83 0/84 0/ هیجانات مثبت پایین 86
0/85 0/87 0/ انتقالگرایی 87
0/86 0/87 0/ رفتارهاي ضداجتماعی 88
0/87 0/88 0/ نیتبه آسیبرساندن 89
0/86 0/88 0/ بدکاري در هیجانات منفی 87
0/87 0/87 0/ انحراف تجربیات 88
0/86 0/87 0/ عدم کنترل برانگیختگیهاي 86
0 بوده / با توجه به جدول فوق و همانگونه که مشاهده میشود تمامی ضرایب اعتبار با روشهاي آلفاي کرانباخ، آزمون- بازآزمون و دونیمه کردن با اصلاح اسپیرمن بروان، بالاتر از 83
که این میزان نشاندهنده ضریب اعتبار مطلوب مقیاسهاي بالینی پرسشنامه حاضر است. لازم به ذکر است، در راستاي ارائه نُرم کمی از میانگین و انحراف استاندارد استفاده شده
که در جدول زیر قابل مشاهده است:
8
جدول 3. شاخصهاي آمار توصیفی جهت ارائه نُرم کمی مقیاسهاي بالینی
متغیر بسیار پایین پایین متوسط بالا بسیار بالا
27 تا / 24 تا 99 /12 11/ 12 تا 24 / 8 تا 50 /63 8/ 4 تا 62 / بدکاري در درونی کردن- 76
20 تا / 16 تا 15 /17 16/ 8 تا 16 /20 8/ 4 تا 19 /22 4/ 0 تا 21 / بدکاري در تفکر 24
14 تا / 11 تا 41 /76 11/ 6 تا 75 /45 6/ 3 تا 44 /80 3/ 1 تا 79 / بدکاري در برونی کردن- 15
15 تا / 13 تا 89 /49 13/ 8 تا 48 /68 8/ 6 تا 67 /28 6/ 3 تا 27 / ضعف روحیه 88
17 تا / 14 تا 27 /04 14/ 7 تا 03 /57 7/ 4 تا 56 /34 4/ 1 تا 33 / شکایات بدنی 11
11 تا / 8 تا 35 /93 8/ 4 تا 92 /08 4/ 1 تا 07 /66 1/ 0- تا 65 / هیجانات مثبت پایین 76
13 تا / 10 تا 22 /68 10/ 5 تا 67 /59 5/ 3 تا 58 /05 3/ 0 تا 04 / انتقالگرایی 51
12 تا / 9 تا 95 /80 9/ 3 تا 79 /49 3/ 0 تا 48 / 2- تا 34 / رفتارهاي ضداجتماعی 81
12 تا / 10 تا 63 /39 10/ 5 تا 38 /90 5/ 3 تا 89 /66 3/ 1 تا 65 / نیتبه آسیبرساندن 42
13 تا / 11 تا 78 /61 11/ 7 تا 6 /26 7/ 5 تا 25 /09 5/ 2 تا 09 / بدکاري در هیجانات منفی 92
13 تا / 11 تا 70 /27 11/ 6 تا 6 /4 6/ 3 تا 39 /97 3/ 1 تا 97 / انحراف تجربیات 54
15 تا / 12 تا 03 /81 12/ 10 تا 88 /6 8/ 6 تا 59 /46 6/ 4 تا 45 / عدم کنترل برانگیختگیهاي 32
بحثو نتیجهگیري
در نهایت، با بررسی ویژگیهاي روانسنجی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوانان مشخص گردید که پرسشنامه حاضر داراي روایی و اعتبار مطلوبی میباشد. همچنین،
با استفاده از شاخصهاي میانگین و انحراف معیار به ارائه نُرم کمی و نقاط برش به نُرم کیفی پرداخته شد. در نهایت، یافتههاي تحقیق نشان داد که یافتههاي تحقیق حاضر در
حیطه دارا بودن روایی و اعتبار پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوانان با تحقیقات بن پورات و تلگن ( 2008 )، میلر ( 2007 )، دانا ( 2004 )، فریدمن، لواك، نیکلاس و
وب ( 2001 )، هماهنگ است.
9
منابع
طرح پژوهشی با نظارت دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد . (MMPI-A) - کامکاري، کامبیز. ( 1389 ). رواسازي و اعتباریابی و استانداردسازي پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا
مخدر
Ben- Potath; Yossef S; Tellegen; Auke, (2008), Minnesota Mul phasic Personality Inventory-2 Restructured Form (MMPI-2RF), Published by: University of
Minnesota Press Pearson.
Dana; Richard henry, (2004), Handbook of Cross- Cultural and multicultural personality assessment, published by Lawerence Erlbaum Associates.
Friedman; Alan. F, Lewak; Richard , Nicholas; David.S , Webb; James. T, (2001), Psychological assessment with the MMPI-2, published Lawrence Erlbaum
Asssociates.
Miller; Christopher, (2007), Substance Scales of theMinnesota Mul phase personality Inventory, Journal of Educa onal and psychologicalMeasure ment, Vol 67, no, 6 ,
p 1052-1065.
دکتر کامبیز کامکاري
عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
شهره شُکرزاده
دانشجوي دکتري تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
چکیده
معطوف بوده و جامعه پژوهش حاضر را نوجوانان شهر تهران (MMPI-A) هدف پژوهش حاضر به بررسی ویژکیهاي روانسنجی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوانان
t تشکیل میدهند که در دامنه سنی 12 تا 18 سال واقع شدهاند و با استفاده از روش نمونهگیري خوشهاي طبقهاي تصادفی، تعداد 500 نفر انتخاب شدند و با استفاده از مدلهاي
دو گروه مستقل و ضریب همبستگی پیرسون، به تعیین روایی تفکیکی و روایی همزمان پرداخته شد؛ با استفاده از روش آلفاي کرانباخ (جهت تعیین تجانس درونی سوالات)، آزمون
– بازآزمون و دونیمهکردن با اصلاح اسپیرمن براون (جهت تعیین ثبات آزمون) نیز به محاسبه ضریب اعتبار پرداخته شد. با بهرهگیري از شاخصهاي میانگین و انحراف استاندارد، به
ارائه نُرم کمی و نقاط برش (با تاکید بر نقاط درصدي پنجکها)، به ارائه نُرم کیفی اقدام گردید. در نهایت، یافتههاي تحقیق نشان داد که مقیاسهاي بالینی پرسشنامه شخصیتی
چندوجهی مینهسوتا نوجوانان از روایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و میتواند براي تشخیصاختلالات شخصیتی و بهداشت روانی نوجوانان شهر تهران مورد استفاده قرار گیرد
3
ابهامات گوناگونی پیرامون ویژگیهاي روانسنجی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا براي نوجوانان وجود دارد. با وجود تحقیقات متعددي که در خارج از کشور از جمله بن
2001 )، پیرامون بررسی ویژگیهاي روانسنجی پرسشنامه مذکور صورت گرفته است، این ) 2004 )، فریدمن، لواك، نیکلاس و وب 4 ) 2007 )، دانا 3 ) 2008 )، میلر 2 ) پورات و تلگن 1
پرسشنامه در ایران استاندارد نشده و ضروري است که به صورت جزئی، به ویژگیهاي روانسنجی مقیاسهاي بالینی، پرداخته شود تا بتوان به بررسی دقیق ویژگیهاي روانسنجی
از قبیل روایی، اعتبار و نُرمهاي کمی و کیفی پرسشنامه فوق اقدام نمود.
از اهمیت فزایندهاي برخوردار است؛ زیرا میتواند در (MMPI-A) از اینرو، بررسی ویژگیهاي روانسنجی مقیاسهاي بالینی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا براي نوجوانان
زمینههاي پیشگیري و اندازهگیريهاي دقیق متضمن اختلالات روانی، رفتاري و بزهکاري مؤثر واقع شود. از آنجایی که نیمرخ شخصیتی و سبکهاي زندگی بهعنوان عوامل زمینه
ساز براي مصرف مواد مخدر و داروهاي محرك نیز شناخته میشود، میتوان از پرسشنامههاي روانشناختی و بهخصوص پرسشنامه مذکور در زمینههاي آسیبشناسی روانی براي
.( شناسایی ساز و کارهاي به وجود آورنده اعتیاد استفاده به عمل آورد (کامکاري، 1389
با تأکید بر این که بررسی ویژگیهاي روانسنجی مقیاسهاي بالینی میتواند اطلاعات کاملی را براي شناسایی نقطه برش و حتی نوجوانان در معرض خطر ارائه کند، تداركسازي
ابزارهاي پیشگیري اقدامی ضروري و گرانبها است که نه تنها از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه است، بلکه در زمینه اثربخشی درمان و تداوم تغییرات درمانی نیز مؤثر میباشد.
بنابراین، سؤال اصلی پژوهش حاضر بدین ترتیب مطرح میشود که:
آیا مقیاسهاي بالینی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا براي نوجوانان، از ویژگیهاي روانسنجی مطلوب در شهر تهران برخوردار است یا خیر؟
1- Ben- Porath & Tellegen
2- Miller
3- Dana
4- Friedman, Lewak, Nicholas,Webb
4
روششناسی
طرح پژوهش: از آنجایی که در پژوهش حاضر به بررسی ویژگیهاي روانسنجی مقیاسهاي بالینی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوانان پرداخته شده است و با
توجه به فرایند پژوهشهاي استانداردسازي، ضروري است که طیف وسیعی از شرکتکنندگان در نظر گرفت شود تا از این طریق بتوان به بررسی دقیق ویژگیهاي روانسنجی
ابزار مزبور پرداخت. بنابراین، از آنجایی که در بررسی ویژگیهاي روانسنجی ابزارها باید به نسخه مقدماتی، نسخه آزمایشی و نسخه استاندارد تأکید داشت تا از این طریق بتوان
نسخه نهایی را استخراج نمود، در پژوهش حاضر نیز این روند رعایت شده است.
جامعه، نمونه و روشنمونهگیري: جامعه آماري پژوهش حاضر را تمامی نوجوانان 12 تا 18 ساله شهر تهران تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیري خوشهاي طبقهاي
تصادفی تعداد 500 نفر انتخاب شدند. جدول زیر معرف شرکتکنندگان پژوهش، با تأکید بر اقدامات مرتبط با طرح پژوهشاست:
فازهاي اجرایی حجم نمونه
تدوین نسخه مقدماتی 50 نفر
تدوین نسخه آزمایشی 150 نفر
تدوین نسخه استاندارد 500 نفر
لازم به ذکر است که در مرحله مقدماتی، از هر 5 ناحیه شهر تهران (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) تعداد 10 نفر، در مرحله آزمایشی از هر ناحیه تعداد 30 نفر و در مرحله
استاندارد از هر ناحیه تعداد 100 نفر، انتخاب شدند.
5
داراي 478 سؤال MMPI-A استفاده شد. پرسشنامه (MMPI-A) ابزار اندازهگیري: در راستاي جمعآوري دادهها، از پرسشنامه ویژگیهاي شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوانان
بوده و شامل چهار محور مقیاسهاي بالینی، مقیاسهاي محتوایی، مقیاسهاي روایی و مقیاسهاي تکمیلی میباشد که این مقیاسها با تأکید بر سیاهه شخصیتی چندوجهی
استخراج شدهاند که در پژوهش حاضر تنها به ذکر ویژگیهاي روانسنجی مقیاسهاي بالینی پرداخته شده است. (MMPI- مینهسوتا ( 2
دو گروه مستقل و ضریب همبستگی پیرسون، به تعیین روایی تفکیکی و روایی t مدل آماري: در راستاي بررسی ویژگیهاي روانسنجی پرسشنامه حاضر، از مدلهاي آماري
همزمان پرداخته شد؛ با استفاده از روش آلفاي کرانباخ (جهت تعیین تجانس درونی سوالات)، آزمون – بازآزمون و دونیمهکردن با اصلاح اسپیرمن براون (جهت تعیین ثبات آزمون)
نیز به محاسبه ضریب اعتبار پرداخته شد. در نهایت، با بهرهگیري از شاخصهاي میانگین و انحراف استاندارد، به ارائه نُرم کمی و نقاط برش (با تاکید بر نقاط درصدي پنجکها)، به
ارائه نُرم کیفی اقدام گردید.
یافتهها
در مقیاسهاي بالینی نارسایی هیجانی، نارسایی t دو گروه مستقل (مقایسه نوجوانان پسر و دختر) به منظور روایی تفکیکی نشان داد که مقادیر میزان t نتایج حاصل از مدل آماري
معنیدار بوده و مقیاسهاي فوق داراي روایی α=0/ رفتاري، هیجانات مثبت پایین، رفتارهاي ضداجتماعی، هیجانات منفی مختلکننده و فعالیتگرایی هیپومانیک در سطح 01
تفکیکی بوده و میتوانند دو گروه نوجوانان دختر و پسر را از یکدیگر تفکیک کنند. لازم به ذکر است که در مقیاسهاي نارسایی هیجانی، نارسایی رفتاري، رفتارهاي ضداجتماعی، و
فعالیتگرایی هیپومانیک، میانگین پسران بالاتر بود؛ در حالیکه در مقیاسهاي هیجانات مثبت پایین و هیجانات منفی مختلکننده، میانگین دختران بالاتر از پسران مشاهده گردید.
همچنین، با استفاده از مدل آماري ضریب همبستگی پیرسون به منظور تعیین روایی همزمان، مشخص گردید که میزان ضریب اعتبار پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا
معنیدار است. α=0/ 0 بوده که در سطح 01 / براي نوجوانان با پرسشنامه مهارتهاي اجتماعی گراشام و الیوت ( 1998 ) و خردهمقیاسهاي رفتارهاي مشکلدار، رقم 47
در راستاي محاسبه ضرایب اعتبار مقیاسهاي بالینی از روشهاي آلفاي کرانباخ، آزمون- بازآزمون و دو نیمه کردن با اصلاح اسپیرمن بروان استفاده شده است که تمامی ضرایب
0 میباشد جدول زیر معرف ضرایب اعتبار مقیاسهاي بالینی پرسشنامه حاضر است: / اعتبار بالاتر از 81
6
جدول 1. ضرایب اعتبار مقیاسهاي بالینی
متغیر آلفاي
کرانباخ
آزمون-
بازآزمون
دو نیمه
0 ک4ر8/د 0ن /84 0/ بدکاري در درونی کردن- 85
0/86 0/86 0/ بدکاري در تفکر 87
0/86 0/87 0/ بدکاري در برونی کردن- 89
0/83 0/83 0/ ضعف روحیه 84
0/84 0/85 0/ شکایات بدنی 87
0/83 0/84 0/ هیجانات مثبت پایین 86
0/85 0/87 0/ انتقالگرایی 87
0/86 0/87 0/ رفتارهاي ضداجتماعی 88
0/87 0/88 0/ نیتبه آسیبرساندن 89
0/86 0/88 0/ بدکاري در هیجانات منفی 87
0/87 0/87 0/ انحراف تجربیات 88
0/86 0/87 0/ عدم کنترل برانگیختگیهاي 86
0 بوده / با توجه به جدول فوق و همانگونه که مشاهده میشود تمامی ضرایب اعتبار با روشهاي آلفاي کرانباخ، آزمون- بازآزمون و دونیمه کردن با اصلاح اسپیرمن بروان، بالاتر از 83
که این میزان نشاندهنده ضریب اعتبار مطلوب مقیاسهاي بالینی پرسشنامه حاضر است. لازم به ذکر است، در راستاي ارائه نُرم کمی از میانگین و انحراف استاندارد استفاده شده
که در جدول زیر قابل مشاهده است:
8
جدول 3. شاخصهاي آمار توصیفی جهت ارائه نُرم کمی مقیاسهاي بالینی
متغیر بسیار پایین پایین متوسط بالا بسیار بالا
27 تا / 24 تا 99 /12 11/ 12 تا 24 / 8 تا 50 /63 8/ 4 تا 62 / بدکاري در درونی کردن- 76
20 تا / 16 تا 15 /17 16/ 8 تا 16 /20 8/ 4 تا 19 /22 4/ 0 تا 21 / بدکاري در تفکر 24
14 تا / 11 تا 41 /76 11/ 6 تا 75 /45 6/ 3 تا 44 /80 3/ 1 تا 79 / بدکاري در برونی کردن- 15
15 تا / 13 تا 89 /49 13/ 8 تا 48 /68 8/ 6 تا 67 /28 6/ 3 تا 27 / ضعف روحیه 88
17 تا / 14 تا 27 /04 14/ 7 تا 03 /57 7/ 4 تا 56 /34 4/ 1 تا 33 / شکایات بدنی 11
11 تا / 8 تا 35 /93 8/ 4 تا 92 /08 4/ 1 تا 07 /66 1/ 0- تا 65 / هیجانات مثبت پایین 76
13 تا / 10 تا 22 /68 10/ 5 تا 67 /59 5/ 3 تا 58 /05 3/ 0 تا 04 / انتقالگرایی 51
12 تا / 9 تا 95 /80 9/ 3 تا 79 /49 3/ 0 تا 48 / 2- تا 34 / رفتارهاي ضداجتماعی 81
12 تا / 10 تا 63 /39 10/ 5 تا 38 /90 5/ 3 تا 89 /66 3/ 1 تا 65 / نیتبه آسیبرساندن 42
13 تا / 11 تا 78 /61 11/ 7 تا 6 /26 7/ 5 تا 25 /09 5/ 2 تا 09 / بدکاري در هیجانات منفی 92
13 تا / 11 تا 70 /27 11/ 6 تا 6 /4 6/ 3 تا 39 /97 3/ 1 تا 97 / انحراف تجربیات 54
15 تا / 12 تا 03 /81 12/ 10 تا 88 /6 8/ 6 تا 59 /46 6/ 4 تا 45 / عدم کنترل برانگیختگیهاي 32
بحثو نتیجهگیري
در نهایت، با بررسی ویژگیهاي روانسنجی پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوانان مشخص گردید که پرسشنامه حاضر داراي روایی و اعتبار مطلوبی میباشد. همچنین،
با استفاده از شاخصهاي میانگین و انحراف معیار به ارائه نُرم کمی و نقاط برش به نُرم کیفی پرداخته شد. در نهایت، یافتههاي تحقیق نشان داد که یافتههاي تحقیق حاضر در
حیطه دارا بودن روایی و اعتبار پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوانان با تحقیقات بن پورات و تلگن ( 2008 )، میلر ( 2007 )، دانا ( 2004 )، فریدمن، لواك، نیکلاس و
وب ( 2001 )، هماهنگ است.
9
منابع
طرح پژوهشی با نظارت دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد . (MMPI-A) - کامکاري، کامبیز. ( 1389 ). رواسازي و اعتباریابی و استانداردسازي پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا
مخدر
Ben- Potath; Yossef S; Tellegen; Auke, (2008), Minnesota Mul phasic Personality Inventory-2 Restructured Form (MMPI-2RF), Published by: University of
Minnesota Press Pearson.
Dana; Richard henry, (2004), Handbook of Cross- Cultural and multicultural personality assessment, published by Lawerence Erlbaum Associates.
Friedman; Alan. F, Lewak; Richard , Nicholas; David.S , Webb; James. T, (2001), Psychological assessment with the MMPI-2, published Lawrence Erlbaum
Asssociates.
Miller; Christopher, (2007), Substance Scales of theMinnesota Mul phase personality Inventory, Journal of Educa onal and psychologicalMeasure ment, Vol 67, no, 6 ,
p 1052-1065.
+ نوشته شده در پنجشنبه ۱ دی ۱۳۹۰ ساعت توسط
|