1.     روابط مجموعه اي در بر گيرنده ي پيوندهاي علي و بنياديني است كه مرتبط با پديده هاي اجتماعي و رفتاري است
2.      روابط مجموعه اي نظريه محور و دانش محور است.
3.    از آنجا كه نظريه در ابتدا به صورت كلامي است و استدلال هاي كلامي اغلب مجموعه اي هستند روابط مجموعه اي براي نظريه پردازي انساني مركزيت دارد.
4.    با استفاده از اين مجموعه ها مي توان پيچيدگي هاي علي را كه در ذهن خبره ترين كارشناسان قرار دارد به مدل در آورد.
5.    مطالعات كيفي پيوندهاي غير خطي ارائه مي دهد و امكان پيدا كردن روابط علي پيچيده را در بين داده هاي حوزه ي انساني فراهم مي آورد.
6.        تحليل مجموعه اي به نحو موثري روش هاي كمي و كيفي را تلفيق مي نماييد.
7.       مدل هاي غير قطعي ارائه مي دهند. يعني براي عضويت داده ها در مجموعه هاي مختلف از روش هاي صفر و يك استفاده نمي كند.
8.    بومي سازي از طريق مجوعه هاي فازي امكان پذير است.
9.        كميت هايي كه در حوزه ي انساني و اجتماعي با آن مواجهيم بخصوص در پيمايش، فازي اند.
10.    نرم افزارهاي فازي موجود اند و نگراني در مورد ساخت مدل هاي فازي و آزمون اين مدل ها وجود ندارد
11.        شبيه سازي از طريق اين مدل ها امكان پذير است.
12.        توان تحليل ابهام را به صورت نظامند دارند.
13.        چون سازه هاي در حوزه ي انساني و اجتماعي چند بعدي بوده و مقوله اي هستند، مجموعه هاي فازي به خوبي توان كار با اين مدل ها را دارند.
14.    اعداد فازي اين امكان را به پژوهشگر روانسنجي مي دهد تا مقياس هاي اندازه گيري كيفي (اسمي و رتبه اي) را با مقياس هاي كمي (فاصله اي و نسبتي) با يكديگر تلفيق كند و از مزاياي سنجش هاي كيفي و كمي در قالب مدرج سازي بهره ببرد.
15.    داده هايي كه از مصاحبه با متخصصان  روانشناسي گرد آوري مي شود غالبا زباني و فازي اند.
16.    تحليل مبتني بر رويكرد فازي براي بررسي اثرگذاري پديده هاي رفتاري و رواني بسيار توانمند تر است. سازه هاي رواني نامتقارن و غير خطي اند و روابط پنهان تري از تحليل هاي متقارن و همبستگي را هويدا مي كنند.
17.    تاكيد سيستم هاي استنباط فازي بر استفاده از دانش كارشناسان محلي در ساخت مدل هاي علي روانشناختي است.
18.    اين منطق ابزار قدرتمندي را در اختيار پژوهشگر قرار مي دهد تا بتواند با گردآوري سازمان يافته و هدفمند داده ها از متخصصان و كارشناسان، سيستم استنباط فازي را تدوين كند كه به مديران در حل مسايل سازماني ياري دهد.
19.    بررسی اهمیت استفاده از منطق فازی در سنجش و اندازه گیری
20.    معرفی کوتاه از منطق فازی با ذکر یک مثال کاربردی در حوزه ی اندازه گیری روانی وآموزشی
21.    بررسی روش نمره دهی جمع متوالی در مجموعه های  کلاسیک
22.    بررسی روش نمره دهی در مجموعه های فازی
23.    معرفی کوتاه مدل امتیاز پاره ای (Partial Credit Model)
24.    استفاده از پارامتر گام مربوط به مدل امتیاز پاره ای برای تعیین نقاط کیفی مدل فازی
25.    سیستم توصیه کننده ی شخصی شده بر اساس نظریه ی فازی سوال پاسخ (نمونه ای از کاربردهای عملی نظریه ی فازی سوال پاسخ)