نظر به اهمیت زبان انگلیسی منتخبی از مطالب موجود در اینترنت در زمینه ی روش های برتر یادگیری زبان انگلیسی ارائه می شود.

یادگیری لغات زبان انگلیسی به روش قلاب و تصویرسازی ذهنی

 

مقدمه

در گذشته هدف آموزش و پرورش صرفاً در سواد آموزی و انتقال اطلاعات و معلومات خلاصه
می شد و محور اصلی فعالیتهای یادگیری معلم بوده است از این رو نوجوانان و جوانان پس از اتمام مدارس برای فعالیتهای تولیدی و اقتصادی آمادگی چندانی نداشته اند و یا دچار افت تحصیلی
می شدند اما امروز در نظام تعلیم و تربیت اسلامی آنچه که مورد توجه باید قرار گیرد . شکوفائی استعدادها و تعادل اخلاقی و پرورش متخصصان لایق و شایسته است و اینکه مقدمات حرکت و هدایت آدمی در صراط مستقیم پروردگار فراهم آید و معراج او را از مرحله کمال انسانی تسهیل نماید . در تعلیم و تربیت باید به متعلم روح علمی داد ، یعنی نباید صرفاً به این توجه داشت
  که شاگرد دانا شود بلکه باید کاری کرد که روح حقیقت جویی پیدا کند و با روح علمی بار آید و معلم باید بکوشد که رشد فکری یعنی قوه تجزیه و تحلیل به دانش آموز بدهد تربیت باید برای شکوفا کردن روح باشد و ترس و تهدید در انسان عامل تربیت نیستند و نمی توان از این طریق استعدادها را پرورداند از این رو باید در تلاش بود تا قدرت یادگیری را در دانش آموزان افزایش داد و استعداد خلاقیت ابداع ابتکار و نوآوری را در او شکوفا ساخت از این رو به برخی از روش های موثر در یادگیری می پردازیم .

چرا زبان انگلیسی؟
زبان توسعه یافته ترین ابزار فکری است که برای برقراری ارتباط بین انسانها و جوامع انسانی به کار گرفته می شود. گرچه با ابزارهای دیگری مانند علایم، رقص و هنرهای بصری همچون نقاشی و مجسمه سازی نیز می توان ارتباط برقرار نمود، اما انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی به ساده ترین و کامل ترین شکل ممکن فقط از طریق زبان نوشتاری و گفتاری ممکن است.
اما جمعیت کره زمین به زبانهای مختلفی صحبت می کنند، زبانهایی که هرکدام به گوش دیگری غریب می آیند. طی سالیان اخیر به دلایل مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، زبان انگلیسی تبدیل به وسیله ارتباط مردمانی از فرهنگها و ملیت های متفاوت شده است. امروزه زبان انگلیسی درفعالیتهای مالی، تجاری، آموزشی، پژوهشی وعلمی سراسر جهان به عنوان ابزار اصلی انتقال مفاهیم به کارگرفته می شود، البته زبانهای دیگر نیز در برخی موارد نقشی کلیدی ایفا می کنند.
در دنیای امروز، اگر بخواهید در رشته پزشکی تحصیل کنید یا مدیری موفق باشید، دانستن زبان انگلیسی برایتان یک ضرورت به شمار می آید چرا که در آن صورت می توانید درتجربیاتی که دیگرمردم دنیا بدست آورده اند سهیم شوید و در ارتباطی تنگاتنگ با آنان، دانش خود را به روز نگه دارید
علاوه بر آن، دردنیایی که پیشرفت وسایل ارتباط جمعی رفته رفته آن را به دهکده ای فرضی بدل می کند ،نیاز به زبانی مشترک برای برقراری ارتباط و پیشبرد اهداف علمی-اجتماعی بشر، بیش از پیش احساس می شود. بنابراین یادگیری زبان انگلیسی که خواهی نخواهی به زبان ارتباط مردم دنیا بدل شده است دراولویت کاری تاجران، دانش پژوهان و ... قرارمی گیرد.
البته منظور از یادگیری، کسب تواناییهای لازم به اندازه سخن پردازانی مانند شکسپیرومیلتن نیست بلکه تا حدی است که بتوان دریافت کدام واژه چه مفهومی میتواند داشته باشد.
در حال حاضر انگلیسی، زبان مادری بیش از ۳۴۰ میلیون شهروند بریتانیایی، آمریکایی، کانادایی و استرالیایی است. علاوه برآن، به دلیل نفوذ نظامی، اقتصادی، علمی، سیاسی و فرهنگی دولت انگلیس در سده های هجدهم و نوزدهم میلادی وهمچنین نفوذ فرهنگی و رسانه ای آمریکا درسده بیستم و بیست و یکم، تعداد ۶۰۰ میلیون نفر نیز زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود به کار می برند. میلیونها نفر دیگر در سراسر جهان در حال یاد گیری این زبان می باشند تا بخشی از نیازهای علمی-فرهنگی خود را در جوامع انسانی به شدت در هم تنیده امروزی رفع نمایند.


یادگیری زبان انگلیسی و تاثیر آن در تحصیل


امروزه یادگیری زبان انگلیسی یک ضرورت انکار ناپذیر است چراکه زبان انگلیسی، زبان علم است و آموزش رشته‌های مختلف در سطوح عالی و تولیدعلم به زبان انگلیسی صورت می گیرد.
با افزایش روند جهانی سازی ارتباطات بین المللی، برنامه‌های رادیوئی و تلویزیونی، تجارت جهانی و آموزش علوم جدید همگی به زبان انگلیسی صورت می‌گیرند و عدم آشنایی با این زبان برابر با عدم زندگی در دنیای مدرن امروزی است
زبان انگلیسی از زبانهای زنده و بین المللی دنیاست که پر طرفدار ترین زبان مکالمه ای دنیا است.
زبان بین المللی جهان هم زبان انگلیسی است به دلیل یادگیری آسان و روان و آسان بودن در به کار بردن این زبان در مکالمه که زبان انگلیسی را به زبانهای دیگر جهان متمایز تر میکند.
تذکر: قابل به ذکر است که زبان انگلیسی بسیار فرار است و اگر هر چند وقت یک بار تمرین نکنیم از یادمان میرود بخاطر همین هر هفته باید وقتی را برای تمرین کردن زبان انگلیسی در نظر بگیریم و تمریهایی را انجام بدهیم ومعلم انگلیسی ما هم میگوید: زبان انگلیسی به یک yesو no خلاصه نمیشود و باید برای فراگیری آن تلاش کرد.


سخنی درباره زبان انگلیسی از امام خمینی


پیشتر به زبان (خارجی) احتیاج نبود. امروز احتیاج است. باید زبان های زندهء دنیا جزء برنامهء تبلیغات مدارس باشد.... .امروز مثل دیروز نیست که صدای ما از ایران بیرون نمیرفت امروز مامیتوانیم در ایران باشیم و در همه جای دنیا با زبان دیگری تبلیغ کنیم.
این رو هم بگم همونطوری که در اول گفتم اولین چیزی که یادگیری این درس را آسان مکند پشتکارو تمرین و اراده است.
امروزه این زبان بین المللی در تمام رشته ها کاربرد مهمی دارد کا میپوتر که زبان آن نیز انگلیسی است نیاز به یادگیری زبان انگلیسی دارد تا با دستورات و خطاهای آن آشنا شویم.
اگر بتوانیم زبان انگلیسی در همان پایه از تحصیل خود قوی کنیم و نکات دستوری و گرامر آن را یاد بگیریم مطمنا در ادامه تحصیل و همینطور در رشته مورد نظر موفق خواهیم بود .
از بحث هایی که شده می فهمیم که زبان انگلیسی تاثیر مستقیم در ادامه تحصیل دارد و برا ی یاد گیری هر چه بهتر این زبان باید تلاش کرد و مدارس و دانشگاه ها باید در این راه به دانش اموزان کمک کنند تا با هر چه بهتر آموزش این زبان ونحوه یادگیری گامی موثردر عرصه آموزش زبان انگلیسی رواج دهندو همینطور خانواده ها با حمایت فرزندان خود و کلاسهای موجود در این زمینه این زبان را در فرزندان خود تقویت نمایند.

تفاوتهاي نيمكره چپ و راست مغز

 

با آنكه دو نيمكره مغز عملكرد يكپارچه اي دارند و در همكاري تنگاتنگي با يكديگر مي باشند . اما از جنبه هاي گوناگون با يكديگر تفاوت دارند . افراد نيز از نظر آن كه كدام نيمكره مغزشان بر افكار و پردازش اطلاعات مغزشان سيطره دارد با يكديگر تفاوت دارند اكنون به تفاوتهاي دو نيمكره مغز مي پردازيم :

نيمكره راست

§   ديداري ـ تمركز بر تصاوير و الگوها

§   درك مستقيم و شهودي ـ پيروي از احساسات

§   حافظه تصويري ـ توسط يادداشت ويا ترسيم موضوعات مي توان آنها را به خاطر سپرد.

§   پردازش افكار بطور همزمان صورت مي گيرد .

§   اطلاعات را به يكديگر ارتباط مي دهد .

§   ابتدا به كليات و سپس به جزييات مي پردازد .

§   سازمان نيافته مي باشد .

§   تداعي آزاد دارد .

§   بسيار در جستجوي استدلال بوده و به دنبال علل قوانين مي باشد .

§   فاقد حس زمان مي باشد .

§   در تلفظ ويافتن واژه ها مشكل دارد .

§   در الويت بندي مشكل دارد . تكانشي و بدون انديشه اقدام به كاري مي كند .

§   هنگام صحبت كردن دستان خود را حركت مي دهد .

§   به چگونگي بيان سخني توجه مي كند و نه به مضمون آن .

نيمكره چپ :

§   شفاهي ـ تمركز بر واژه ها ، نماد ها و ارقام

§   تحليل گر ـ پيروي از منطق .

§   براي بخاطر آوردن از واژه ها سود مي برد ـ اسامي را بجاي چهره ها بخاطر مي سپارد .

§   پردازش افكار بطور متوالي و ترتيبي صورت مي گيرد ـ مرحله به مرحله

§   استنتاج منطقي از اطلاعات به عمل مي آورد .

§   ابتدا جزييات را بررسي كرده و سپس به كليات دست مي يابد .

§   بسيار سازمان يافته مي باشد .

§   علاقه مند به تهيه فهرست و برنامه ريزي

§   معمولا بدون تحليل و كوركورانه از قوانين تبعيت مي كند .

§   در پيگيري و حفظ زمان كار آمد است .

§   تلفظات و فرمولهاي رياضي به سهولت به خاطر سپرده مي گردند .

§   از مشاهده اشيا لذت مي برد .

§   از پيش برنامه ريزي مي كند .

§   هنگام سخن گفتن به ندرت از اشارات و حركات دست استفاده مي كند .

§   به مضمون سخن توجه مي كند و نه به چگونگي بيان آن .

تفاوتهاي مغز زنان و مردان :

§   سلولهاي مغزي در مردان 4% بيشتر از زنان مي باشد . مغز مردان 100 گرم سنگين تر از مغز زنان مي باشد .

§   ارتباطات ميان سلولهاي مغزي در زنان بيشتر از مردان مي باشد .

§   انتقال اطلاعات ميان دو نيمكره مغز در زنان با سرعت بيشتري انجام مي گيرد.

§   زنان تقريبا به هر دو نيمكره مغزشان دسترسي دارند اما مردان عمدتا از نيمكره چپ مغزشان استفاده مي كنند .

§   طول نخاع در مردان اندكي طويل تر از زنان مي باشد .

 

روش هایی برای یادگیری موثرتر

تمرکز :

 توانایی مغز انسان بالقوه بسیار بالا است و بزرگترین کامپیوتر ها هم در مقابل پانزده میلیارد طول مغز حقیرند کامپیوتر ها با توجه به نداشتن قدرت خلاقیت و لزوم برنامه ریزی برای آنها توسط انسان در حالت عادی چیزی بیش از یک دستکاه بی محتوا نیست ، استعداد متمرکز امری ذاتی و ثابت نیست بلکه یک ویژگی اکتسابی و قابل پرورش و تقویت است نقطه مقابل تمرکز فراموشی است که غالبا از ناخوشایند بودن موضوع است ، علاقمندی و ایجاد انگیزه برای تمرکز و یادگیری شرط لازم و کافی است و کسب اطلاع از هر موضوع هر چقدر جزیی اولین گام برای ایجاد انگیزه یادگیری بیشتر و گسترش دامنه تمرکز است برای تقویت قوه تمرکز و یا پردازی و تجسم عینی به شرط آن که معقول و در حد اجرای رویا پرداز باشد نه تنها جنبه منفی ندارد بلکه توصیه می شود تمرکز آن قدر آسان نیست که بتوان به گونه ای اتفاقی به آن رسید پس لازمه ایجاد عادات سالم و معین و موثر در تقویت توان تمرکز نحوه اختصاص ساعات کار و استراحت بین کارها و غیره از آن جمله است و روشن است که دانش بودن تمرکز آموختنی نیست و این پیش شرط یادگیری است .

همه افراد باهوش می توانند روش تمرکز را بیاموزند و برای تمرکز باید کنجکاوی ذهنی شدید همراه باشد چون امروزه تمایل به یادگیری هر چیز همراه با راحت طلبی هر چه بیشتر است به این جهت سیستم تحصیلی آمریکا از هم پاشیده والدین و آموزگارانی که برای تلقین کنجکاوی ذهنی در بچه نمی کوشند باعث پرورش افرادی می شوند که تا سن پیری هیپ گرایشی به یادگیری ندارند اگر شما از کودکی به کنجکاوی درباره همه چیز در اطراف خود ترغیب شده باشید یادگیری تمرکز حواسزحمتی نخواهید داشت و اگر دارای این نوع کنجکاوی نیستید باید آن را پرورش دهید چون پیش شرط یادگیری و تمرکز کنجکاوی است تنها راهی که می توانید درباره آن تمرکز کنید گسترش علاقه به موضوع است محیط فیزیکی نامساعد از عوامل برای تمرکز می باشد سلامتی جسمی و احساس سلامتی و اعتماد به نفس از عوامل دیگر در ایجاد تمرکز است . حواس پرتی بزرگترین دشمن کشانی است که قصد رسیذن به توانایی های ذهنی خود را دارند و منظور هر چیزی که بتواند باعث انحراف توجه شما از موضوع مورد نظرتان شود پس باید سعی شود به صورت نظامداری این عوامل منحرف کننده از بین ببرید . مهمترین کمک روان شناختی برای تمرکز و مطالعه انگیزه است چه بسا که به دلیل تمرکز نادرست ، عادات مطالعه شخص فاقد کارایی باشد خود پنداری مثبت مهم ترین کمک برای تمرکز و یادگیری است به این معنا که فرد احساس بی کفایتی نکند و ارزش و مناعت را در خود بالا ببرد و ذهن نیمه هوشیار خود را با عقاید مثبت تغذیه کند زیرا عقاید منفی برای زمانی طولانی اگر تقویت شوند شخص قدرت عمل سازنده را از دست می دهد روش افزایش قدرت تمرکز به کنترل در آوردن ذهن نیمه آگاه است که این کار را شخص در یک حالت استراحت کامل در تعمق و تفکر می یابد  و به شروع به خود القایی نماید یعنی درست قبل از خواب واقعی و همزمان با
تجسم های عینی .

تقویت حافظه با تکنیک تصویر سازی ذهنی

روان شناسان یادگیری بهتری و موثرترین روش را روش تصویر سازی ذهنی دانسته اند روشی که بر اساس آن تمام اطلاعات درس اعم از جملات ، کلمات ، فرمول های ریاضی ، لغات و فرمولهای انگلیسی را به شکل تصویر ذهنی در آورید روانشناسان یادگیری معتقدند که زبان حافظه زبان تصویر است و انسان به واسطه تصاویر فکر می کند تصاویر نسبت به کلمات به تنهایی قابلیت به خاطر سپردن بیشتری دارند و در حافظه به مدت طولانی ماندگارند به همین دلیل عده ای معتقدند که یک تصویر ارزش هزار کلمه را دارد منظور از تصویر سازی ، تجسم خود کلمه در ذهن نیست بلکه ما تصویر موضوعی را که به جای کلمه می نشیند در ذهن ایجاد می کنیم برای مثال شما می توانید از رنگها و اشیاء تصویرهای ذهنی بعدی ، از موسیقی و صدا تصویر های ذهنی ، شنیداری داشته باشد گنجایش حافظه انسان برای ثبت تصاویر ناحدود است و نیمکره راست مغز انسان نقش بارز و برجسته ای را در فرآیند زمانی که یک مطلب مثلاً فرمول ریاضی ، شعر ، قرآن و مفاهیمی از این قبیل را می خوانید
می توانید از آن یک تصویر ذهنی ایجاد کنید توانایی تصویر سازی در همه افراد وجود دارد ولی
 نیاز به آموزش و تمرین دارد .

قدرت ذهن در حل مشکلات و رسیدن به آرزوها از طریق تجسم خلاق و تخیل است انیشتین  تخیل   را مهم تر از دانش می دانست  . بزرگترین مردمان تاریخ کسانی مانند افلاطون ، نیوتن ، ادیسون ، بتهون و ... از قدرت تخیل خود بهره جسته اند . مزیت اصلی تصویر سازی ذهنی است که می تواند یادگیری اطلاعات درسی و غیر درسی را کارآمدتر نماید و مزیت دیگر این است که می تواند یادگیری این اطلاعات درسی و غیر درسی را به صورت یک تفریح و بازی ذهنی در آورد یکی از دلایل اینکه شما در حال حاضر در ساختن کلام قوی هستید و در تصویر سازی ذهنی ضعیف عمل می کنید این است که نظام آموزشی بیشتر بر مهارتهای کلامی تکیه دارد و بر مهارت تصویر سازی تکیه اساسی و زیر بنایی ندارد . تاکید نظام آموزشی بر امور و وسایل کلامی است که اعتماد کودکان بر تصویر سازی را  نابود ساخته است . تداعی با رمز حافظه خوب و عالی است .

تداعی

تداعی در معنی لغوی آن به معنا ارتباط برقرار کردن بین دو یا چند کلمه دو فرمول دو شکل دو جمله و مواردی از این قبیل تداعی می تواندبرای هر گونه اطلاعاتی به مثابه قلاب ، گیره و زنجیره ای باشد که به وسیله آن اطلاعات آویخته می شوند و این کار شما را در یادآوری اطلاعات کمک می کند اگر بین اطلاعات درس خود ، ارتباط تصویری برقرار کنید و به روشنی و وضوح آن را تجسم کنید به طور قطع می توان گفت که فراموشی از حافظه شما فاصله می گیرد . سیستم گیره یا قلاب یا پایه ، یک نوع سیستم بایگانی حافظه است که از یک سری کلمات عینی و تصویری شکل شده و از شماره و عدد کمک می گیرد و مات تصویری باید به نحوه ی هماهنگ با شماره و عدد باشد در این روش هر کلمه ای نماینده یک عدد خاص است این روش به این علت گیره یا قلاب خوانده می شود که کلمات تصویری پایه یا گیره شبیه گیرهای حافظه عمل می کنند وشما می توانید اطلاعات جدیدتان را به آنها وصل و آویزان کنید و آن ها را با هم پیوند بزنید .

- نردبان یادگیری :

پله ی اول مهارت در زمان بندی و اولویت بندی وقت و کنترل آن است یعنی در همه جا و هر جا مطالعه کنید زیرا مکان یادگیری جایی است که شما هستید تبادل ایدها ، یادداشت برداری استفاده از مهارت های خوب خواندنو تمرین آموخته ها ، فنون بخاطر سپاری ومهارت مرور گری و نیز استفاده از ابزار و روش های گوناگون یادگیری .

- فن پیچخام :

استفاده از فن خوب خواندن ( پیچخام ) می تواند زمان مطالعه را کاهش داده وتوانایی شما را در کسب طلاعات موردنیاز افزایش دهد . خلاصه فن پیچخام عبارتست از مرحله اول پیش مرور مرحله دوم پرسش ، مرحله سوم خواندن و برجسته کردن مرحله چهارم از بر خواندن و نوشتن مرحله پنجم مرور و بازنگری .

توجه داشته باشید که از همه ی حوا س خود در فرایند یادگیری استفاده کنید .

الگوهای تجسم :

این الگوها به صورت درخت ، فلوچارت به شکل خورشید یا ساعت خطوط خوشه ای و شاخه ای ، نمودار پنج انگشتی و روش لوسی ، استفاده از کارتهای مطالعه ، واژگان رابط است .

 

 

- نبوغ کلامی

یکی از مولفه های بهره هوشی بالا ، توانایی خواندن دامنه ی وسیعی از اطلاعات با سرعتی بالاتر از حد متوسط و با درک زیاد است و راههای ساده ای موجود است که می توانید به این سطح مهارت ها دست یابید و آن از طریق افزایش نبوغ کلامی است یکی از مواردی که موجب کاهش یادگیری
می شود عدم نبوغ کلامی است یعنی
  عدم توانایی خواندن صحیح متون تخصصی ، حرفه ای و یا سخت و مشکل به شکل صحیح است یکی از راههای افزایش نبوغ کلامی آموختن کنترل سریع کلماتی است که با آنها مواجه می شوید . اشخاصی که دارای نبوغ کلامی هستند برای یادگیری سریع تر از روش نقشه ذهنی استفاده می کنند .

- چشم سوم                                                                                        

حداقل ماهی یکبار با درک چشم سوم خود بازی کنید کتابی شامل تصاویر چشمان جادوی بخرید و از نگاه کردن به آن و تمرکز بر روی تصاویر لذت ببرید این امر ورزیده شدن عضلات چشم سوم شما
می شود و به طور اتوماتیک شما را قادر می سازد در مطالعات روزمره تان بهتر ببینید و بنابراین سرعت در خواندن و درک بهتر را برایتان به ارمغان می آورد .