معرفي رشته سنجش و اندازه گيري(روانسنجي) و قابليت هاي آن در حوزه ي بانكداري
متاسفانه با توجه به اين كه بيش از 15 سال از تاسيس رشته ي سنجش و اندازه گيري در مقطع كارشناسي ارشد و 3 سال در مقطع دكتري هنوز شناخت درستي از اين رشته و قابليت هاي دانش آموختگان اين رشته به عنوان مهمترين دانش آموختگان در هدايت طرح هاي علمي و روش پژوهش و همچنين دانش آموختگاني كه توانمندي لازم براي تبديل كيفيت ها به كميت ها براي صاحبان صنايع بدست نيامده است. بنده به عنوان يكي از اين دانش آموزان تلاش به منظور معرفي اين رشته را آغاز نموده ام. در ادامه قابليت هاي موجود در زمينه ي بانكداري و ساير صنايع ذكر مي شود.
بعضی از کاربردهای تخصصی داده کاوی در بخش بانکداری عبارتند از:
الف) بازاریابی
ب) مدیریت ریسک
ج) کشف تقلب
د) ابقای (نگهداری) مشتری و سرمایه
به طور کلی تکنیک های داده کاوی به شرکت ها در بانکداری، ارتباط از راه دور، بیمه، کشف الگوهای پیش بینی و غیره کمک می کند.
2. تهیه ی آزمون های مختلف:
برای موفقیت یک شرکت استخدام، گزینش و طبقه بندی افراد دارای اهمیت خاصی است. در عصر کنونی که خلاقیت و هوش هیجانی- اجتماعی جای تفکر همگرا و هوش شناختی را می گیرد، استفاده از نیروی انسانی کارآمد نیازمند گزینش مناسب است. به این منظور باید از علم سنجش و اندازه گیری و رویکرد های نوین آزمون سازی استفاده کرد. گاهی تصور می شود می توان با یک مصاحبه نیروی کارامد و در راستای اهداف سازمان را برگزید، ولی پژوهش ها نشان می دهند که این گزینش ها دارای اعتبار ملاکی نیستند یعنی در طول زمان و با صرف هزینه زیاد در می یابند که نیرو، کارایی لازم را ندارد و این یعنی هدر رفتن هزینه ها و بازماندن از دور رقابت.
علاوه بر این در هر پژوهشی با هر ماهیتی که داشته باشد، پرسشنامه هایی طرح می شوند، طراحی پرسشنامه های مبتنی بر پایه های علمی در تخصص این گروه قرار دارد.
3. مشاوره در امر روش شناسی پژوهش
بزرگان علم معتقدند که ما نباید به نتایج به دست آمده از یک پژوهش بنگریم بلکه باید روشی را که منجر به پیدایش این نتایج شده است را مد نظر داشته باشیم.
تخصص در بررسی روش های پژوهشی و کنترل اعتبار درونی و بیرونی پژوهش ها یکی دیگر از تخصص های گروه سنجش و اندازه گیری است.
4. پژوهش در حوزه ی بانکداری سنتی
در ایران بانکداری الکترونیکی نو پا است و هنوز روش های سنتی غالب است. بانک پاسارگاد نیز از این موضوع مستثنی نیست. در بخش سنتی که مشتری به صورت حضوری برای انجام فعالیت ها مراجعه می کند با عواملی مانند فضای بانک، کارمندان و مدیران و انواع خدمات بانکی مواجه است. برای ارتقاء کار آمدی و بهره وری و همچنین پیروزی در رقابت در این بخش می توان هر کدام از عوامل نامبرده را به بهترین شکل ممکن خود ارائه نمود که این امر مستلزم انجام تحقیقات گوناگونی در این زمینه ها می باشد. خصوصیات مختلف کارمندان (شخصیت، رضایت شغلی، فرسودگی شغلی، تنیدگی سازمانی، هوش عاطفی، بهداشت روان و غیره)، ویژگی های شخصیتی مدیران(سبکهای مدیریتی، هوش هیجانی، قدرت تصمیم گیری، سبک های شخصیتی، اهمالکاری و غیره) و انواع خدمات و چگونگی نگرش مشتریان به آنها از جمله عواملی هستند که در این بخش نیازمند تحقیق، شناخت، برنامه ریزی و تصمیم گیری می باشند.
5. پژوهش در حوزه ی بانکداری الکترونیکی:
1. ایجاد دپارتمان داده کاوی:
داده کاوی در بسیاری از سازمان ها وشرکت های اقتصادی که دارای بخش بانکداری هستند در حال تبدیل شدن به یک بخش حیاتی است. داده کاوی فرایندی است که در آن داده های مربوط به قسمت های مختلف را خلاصه کرده و تبدیل به اطلاعات بسیار ارزشمندی می سازد که می تواند در خدمت بانک باشد. این علم روابط پنهان و الگوهای مناسبی را از داده هایی که در حال حاضر موجود بوده ولی استفاده نمی شوند، بیرون می کشد تا در امر تصمیم گیری به مدیران کمک کند.بعضی از کاربردهای تخصصی داده کاوی در بخش بانکداری عبارتند از:
الف) بازاریابی
ب) مدیریت ریسک
ج) کشف تقلب
د) ابقای (نگهداری) مشتری و سرمایه
به طور کلی تکنیک های داده کاوی به شرکت ها در بانکداری، ارتباط از راه دور، بیمه، کشف الگوهای پیش بینی و غیره کمک می کند.
2. تهیه ی آزمون های مختلف:
برای موفقیت یک شرکت استخدام، گزینش و طبقه بندی افراد دارای اهمیت خاصی است. در عصر کنونی که خلاقیت و هوش هیجانی- اجتماعی جای تفکر همگرا و هوش شناختی را می گیرد، استفاده از نیروی انسانی کارآمد نیازمند گزینش مناسب است. به این منظور باید از علم سنجش و اندازه گیری و رویکرد های نوین آزمون سازی استفاده کرد. گاهی تصور می شود می توان با یک مصاحبه نیروی کارامد و در راستای اهداف سازمان را برگزید، ولی پژوهش ها نشان می دهند که این گزینش ها دارای اعتبار ملاکی نیستند یعنی در طول زمان و با صرف هزینه زیاد در می یابند که نیرو، کارایی لازم را ندارد و این یعنی هدر رفتن هزینه ها و بازماندن از دور رقابت.
علاوه بر این در هر پژوهشی با هر ماهیتی که داشته باشد، پرسشنامه هایی طرح می شوند، طراحی پرسشنامه های مبتنی بر پایه های علمی در تخصص این گروه قرار دارد.
3. مشاوره در امر روش شناسی پژوهش
بزرگان علم معتقدند که ما نباید به نتایج به دست آمده از یک پژوهش بنگریم بلکه باید روشی را که منجر به پیدایش این نتایج شده است را مد نظر داشته باشیم.
تخصص در بررسی روش های پژوهشی و کنترل اعتبار درونی و بیرونی پژوهش ها یکی دیگر از تخصص های گروه سنجش و اندازه گیری است.
4. پژوهش در حوزه ی بانکداری سنتی
در ایران بانکداری الکترونیکی نو پا است و هنوز روش های سنتی غالب است. بانک پاسارگاد نیز از این موضوع مستثنی نیست. در بخش سنتی که مشتری به صورت حضوری برای انجام فعالیت ها مراجعه می کند با عواملی مانند فضای بانک، کارمندان و مدیران و انواع خدمات بانکی مواجه است. برای ارتقاء کار آمدی و بهره وری و همچنین پیروزی در رقابت در این بخش می توان هر کدام از عوامل نامبرده را به بهترین شکل ممکن خود ارائه نمود که این امر مستلزم انجام تحقیقات گوناگونی در این زمینه ها می باشد. خصوصیات مختلف کارمندان (شخصیت، رضایت شغلی، فرسودگی شغلی، تنیدگی سازمانی، هوش عاطفی، بهداشت روان و غیره)، ویژگی های شخصیتی مدیران(سبکهای مدیریتی، هوش هیجانی، قدرت تصمیم گیری، سبک های شخصیتی، اهمالکاری و غیره) و انواع خدمات و چگونگی نگرش مشتریان به آنها از جمله عواملی هستند که در این بخش نیازمند تحقیق، شناخت، برنامه ریزی و تصمیم گیری می باشند.
5. پژوهش در حوزه ی بانکداری الکترونیکی:
در بانداری الکترونیکی نیز عواملی مانند پذیرش تکنولوژی، ریسک،کیفیت سایت های الکترونیکی بانک ها ، نگرش و اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیکی، گوناگونی توانایی های ارائه خدمات الکترونیکی توسط بانکها ، ارائه انواع مدل ها و الگوها و... عواملی هستند که با توجه به اولویت های سازمان بانکی در جامعه هدف قابل پژوهش و بررسی می باشند
محمد حسين ضرغامي 09122263167
ZAR100@GMAIL.COM
+ نوشته شده در سه شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ ساعت توسط
|