منطق باینری (دو رویی ) که ابتدا بوسیله ارسطو فیلسوف یونانی در 322
درست یا نادرست است . این نوع منطق فرض می کند که حالت های طبیعی باید وقایع بخوبی تعریف شده باشد . ام ا در
حوزه های حسابداری و تجارت بیان ماهیت مبهم است و حالت های بین هست یا نیست ب ه خوبی تعریف شده است . بر
طبق نظر زاده ( 1995 ) ایجاد الگوی تحلیل که ابهام را در حسابداری در تحلیل تصمیم وارد م یکند ضروری است.
لطفی زاده در سال 1965 اولین مقاله ی خود را درباره ی منطق فازی بنام مجموعه ی فازی منتشر کرد . این مدل برای
تبدیل ارزش های انتزاعی 17 به ارزش های عینی 18 (عملی) بنیان نهاده شد . یک مجموعه ی فازی حد و مرزهای محدود شده
و دقت لازم را ندارد . اختلاف بین متعلق بودن یا متعلق نبودن وجود ندارد بلکه یک درجه عضویت 19 وجود دارد . بر طبق
نظریه ی زاده ( 1998 ) تئوری مجموعه ی فازی یک تئوری تصمیم گیری نیست بلکه یک زبان مدل سازی است که به
وسیله ی آن می توان با رویدادهای مهم انسان شناسی به طریقی سیستماتیک برخورد کرد . هدف اصلی منطق فازی
ارائه ی مفاهیمی است که انجام استدلالات تقریبی 20 را امکا ن پذیر سازد . منطق فازی درجه ای از عضویت را بین دامنه ی
صفر تا یک در نظر می گیرد که اجازه می دهد عنصری از مجموعه ی فازی به طور نسبی درست یا غلط باشد . یک
زیرمجموعه ی فازی را می توان اینگونه تعریف کرد:
{ } a A = (x , u (x) , x∈u)
است که متعلق به مجموعه ی فازی مزبور x درجه ای از عضویت برای هر عنصر ua (x) یک عنصر است و x در اینجا
می باشد. این درجه عضویت در دامن هی صفر تا یک قرار دارد.
فرآیند منطق فازی اساساً مستلزم 3 مرحله ی اصلی است:
1) فازی سازی 21 : تبدیل داده های کمی به داد ههای کیفی در فرآیندی که به آن تصمی مپذیری می گویند.
2) استنتاج فازی 22 :ایجاد قواعد استنتاجی که مبتنی بر ارتباط بین متغیرهاست.
3) قطع یسازی 23 : تبدیل داده های کیفی به داد ههای کمی در فرآیندی که تبیین نامیده م یشود.
منطق فازی به واسطه ی توانایی آ ن در پرداختن به اطلاعات مهم و غیردقیق یک ابزاز مهم تصمیم گیری است . برخی از
محققان مفاهیم تئوری مجموعه ی فازی را در مقالاتشان بکار برده اند. از میان تحقیقاتی که از منطق فازی استفاده
Sahin ، Dogan 1995 ) در تصمیم گیری مدیریتی، کار تحقیقاتی ) Zebda کرده اند برجسته ترین آنها کار تحقیقاتی
2003 ) تحت عنوان قابلیت ) Hsu ، Jiang 2003 ) تحت ع نوان ارتباط بین مشتریان و عرضه کنندگان و کار تحقیقاتی )
تولید و چرخه ی عمر محصول می باشند.