نگاه تاریخی به سوگیری سوال
بیشتر اختلافات مربوط به سوگیری سوال و ویژگی‏های آن را باید از منظر تاریخی مورد بررسی قرار داد. در زیر سیر تاریخی روش‏هایی از  DIF نشان داده شده که بر مفهوم سوگیری سوال یا آزمون تاثیر داشته‏اند.
1960....................................................................................................مدل راش
1960 تا 1970......................................................................................روش‏های ANOVA
1970...................................................................................................نمودارهای دلتا
1972 تا 1976......................................................................................رویکردهای تحلیل عوامل 
1980....................................................................................................خی دوی اسکیونمن
1980 تا 1990............................................................................................روش استاندارد شده   و MH
1990......................................................................................................LR DIF
1990 به بعد............................................................................................SIBTEST
کل (1993) مطالعات مربوط به سوگیری سوال را با رخدادهای تاریخی که همزمان با آنها اتفاق افتاده،  بررسی و مقایسه کرده است. در دهه‏ی 1960 که برای اولین بار سوگیری سوال در پژوهش‏های مختلف مطرح شده بود حقوق شهروندی  جریان مهم تاریخی همزمان با آن بود. از این زمان مطالعات مربوط به سوگیری آغاز شد و به عنوان امر مهمی در آزمون سازی  و اندازه گیری مطرح شد. گسترش حقوق شهروندی موجب گسترش اندیشه برابری افراد در تعلیم و تربیت، استخدام، خدمات اجتماعی و سایر جوانب زندگی شد. از این رو تلاش برای حذف سوگیری در استخدام و سایر جوانب زندگی اقدام بسیار مثبتی تلقی می‏شد. پیش از آغاز دوره‏ی حقوق شهروندی، مدارس در امر آموزش تفاوت‏های عمده‏ای با یکدیگر داشتند و افراد به شدت از تبعیض رنج می‏بردند. در این زمان تفاوت‏های زیادی که بین زیرگروه‏های جامعه وجود داشت ناشی از تبعیض و دیگر برخوردهای ناعادلانه بود. کل(1993) خاطر نشان می‏کند با آغاز دوره‏ی حقوق شهروندی انتقادات زیادی به انجمن‏های فنی آزمون‏سازی وارد شد و بدلیل سوگیری موجود در آزمون‏های آنها کلی ضرر کردند و بنابراین آزمون‏هایی که قبل از این دوره وسیله‏ای برای برچسب خوب و بد زدن به افراد بودند، قدرت خود را از دست دادند. جنسون (1980) در"سفسطه‏ی تساوی گرایی انسانی " بیان می‏کند که اگر فرض شود همه‏ی زیر گروه‏های جامعه دقیقا از لحاظ توانایی برابرند، این فرض به ذات باطل است.
"اگر فرض شود که همه‏ی افراد جامعه ضرورتا در همه‏ی صفات و توانایی‏هایی که آزمون قصد سنجش آنها را دارد، برابرند؛ فرض کاملا پوچ و بی معنی است. در این صورت هر تفاوت موجود در توزیع سوالات بین جوامع مختلف به عنوان دلیلی بر سوگیری سوال قلمداد می‏شود."
با توجه به عملکردها ی تحصیلی افراد متوجه خواهیم شد که تمام تفاوت‏های موجود در نمرات آزمون‏های پیشرفت بخاطر سوگیری سوالات نمی‏باشد. تفاوت‏های پیشرفت تحصیلی بین گروه‏های مختلف جامعه اغلب به دلیل نابرابری افراد از لحاظ خانوادگی و توانایی‏های تحصیلی آنها است.
هلند و تایر (1986) واژه‏ی “اثر”  را وارد ادبیات اندازه گیری کردند. این واژه بیانگر تفاوت عملکردی افراد در زیرگروه‏های مختلف جامعه است که ناشی از تفاوت‏های حقیقی توانایی زیرگروه‏ها است نه سوگیری سوالات(اکرمن ، 1992).
آنگوف(1993) به ویژگی بسیار مهمی در سوگیری سوال و تاثیر نامطلوب آن در تحلیل‏های مربوط به سوگیری اشاره کرد. این ویژگی تفاوت بین تفسیرهای آماری و تفسیرهای اجتماعی  است.  در دهه‏ی 1960 تفاوت بین نمرات زیرگروه‏های جامعه نشانه ای برای سوگیری سوال بود، برای فهم این موضوع باید از دیدگاه اجتماعی به تحلیل موقعیت پرداخت. در آن زمان فرضیات به گونه‏ای مطرح می‏شد که تفاوت بین گروه‏های اقلیت و گروه اکثریت بیشتر ناشی از سوگیری سوالات است و نه تفاوت‏های واقعی درصفات و توانایی‏ها. در صورت عدم وجود تفاوت بین زیرگروه‏ها فرضی مطرح نمی‏شد. سوگیری سوال از منظر آماری به احتمال وجود تفاوت‏های واقعی در توانایی افراد زیر گروه‏ها اشاره دارد. پیش از تعیین وجود سوگیری یا عدم سوگیری در یک سوال آزمون باید هر دو دیدگاه را مدنظر قرار داد.
متخصصان روان‏سنجی روش‏های متفاوتی را برای تعیین این که تفاوت بین زیرگروه‏های جامعه واقعی‏اند یا ناشی از سوگیری سوالات می‏باشد، گسترش داده‏اند. آنگوف(1993) خاطر نشان کرد که بعضی از سوالات سوگیری دارند درحالی که ممکن است بعضی از سوالات تفاوت‏های واقعی بین افراد را نشان دهند. بنابراین ملاحظه می‏شود که واژه‏ی سوگیری به طور همزمان، هم می‏تواند برداشت آماری داشته باشد و هم برداشت اجتماعی. این سردرگمی موجود در اصطلاحات مربوط به سوگیری موجب ظهور واژه‏ی عملکرد افتراقی سوال(DIF) شد. این واژه بیانگر حالتی از یک سوال است که ویژگی‏های متفاوتی را در گروه‏های متفاوت جامعه بررسی می‏کند(راست و گلومبک ، 2009).