امر استفاده از سنجش و اندازه گيري در زندگي روزمره انسان سابقه اي بس طولاني

و مهم دارد . انسان هاي اوليه در مراسم گوناگون از قبيل جشن ها و مسابقات به منظور

مقايسه توانائي و قابليت افراد و قضاوت د ر مورد آنان (مثلاً قدرت بدني، مهارت و

خبرگي اشخاص ) به صورتي بسيار ابتدائي و ذهني در كلام و رفتار خود از مفاهيم

اندازه گيري و ارزشيابي بهره مند مي ش دند. اين اقدامات مشخص كننده وضع كلي

اندازه گيري و سنجش تا اوائل قرن بيستم در ارتباط با زندگي بشر است.

عده اي از روان شناسان معتقدند كه ارزشيابي براي اولين بار در كشور چين حدود

3000 سال پيش انجام گرفته است و برخي نيز ظهور ارزشيابي را به سال 165 پيش از

ميلاد نسبت مي دهند و معتقدند كه در اين زمان افراد را تحت آزمايش قرار م ي دادند و به

مشاغل مختلف مي گماشتند. در قرون وسطي ارزشيابي استعدادها در بيشتر دانشگا ه هاي

اروپا رواج مي يابد. كريستيان و?ن و?لف در 1732 رشته رياضي روان شناسي را تحت

عنوان روان سنجي داير مي كند.

ويلهم وندت روان شناس آلماني اولين كسي است كه پيش از همه به روان سنجي

علاقمند شده است . او در سال 1879 اولين آزم ايشگاه روان شناسي را در شهر لايپزي ك

آلمان تأسيس كرد و سپس اين نهضت در تمام دنيا گسترش يافت.

به موازات اين اقدام، روش هاي مشاهده و كنترل دقيق تر مي شوند و وندت پديده هاي

مورد مطالعه را با وسايل و روش هاي دقيق كنترل مي كند .

نقش اصلي معلم در فرآيند آموزش و پرورش فراهم ساختن شرايط و امكانات

مناسب آموزش ي و پرورش ي و هدايت يادگيري دانش آموزان به منظور كمك به رشد و

تكامل همه جانبه آنان است . معلم به همين منظور بايد هر يك از دانش آموزان را بخوبي

بشناسد.

شناخت دانش آموزان عبارت از كسب آگاهي هاي لازم در مورد جنبه هاي مختلف

رفتار و ويژگي هاي آنان است . يعني معلم بايد از ويژگي هاي جسماني، رواني، اجتماعي و

عاطفي و همچنين علائق و توانائي ها و نارسائي هاي هر يك از دانش آموزان و رابطه اين

ويژگي ها با هم و تأثير آنها در رفتار به خوبي آگاه باشد . شاخت دانش آموزان مستلزم

جمع آوري و تحليل اطلاعات لازم در مورد آنان براساس اصول و روش هاي علمي است .

به دست آوردن اطلاعات لازم در مورد هر فرد را بر مبناي رو ش هاي علمي

1 مي نامند. 2 « اندازه گيري »

اطلاعات حاصل از اندازه گيري ممكن است به صورت ك م?ي (عددي) و يا به صورت

اندازه گيري عبارت است از » توصيف (كيفي) باشد. كه در صورت كمي مي توان گفت

اختصاص دادن اعداد به مقادير مختلفي از صفات برحسب قواعد معين كه صحت آنها را

مي توان از راه آزمايش بررسي كرد . 3 و يا مي توان گفت اندازه گيري يعني فرآيند دادن اعداد به صفات