موارد کاربرد روایی محتوا

1) اندازه گیری های پیشرفت تحصیلی: بیش ترین کاربرد

2) آزمون های ملاکی

3) آزمون های هنجاری نیز با این پرسش روبرو هستیم که آزمون مورد نظر تا چه حد معرف دانش و مهارت هایی است که بهترین داوران متخصص رشته مذکور آن را مهم می دانند.

4) آزمون های شغلی با هدف گزینش و طبقه بندی کارکنان

در زمینه آزمون­های استعداد و شخصیت، استفاده از اعتبار محتوا ممکن است نامناسب و حتی گمراه کننده باشند. اعتباریابی نهایی آزمون­های استعداد و شخصیت مستلزم اثبات تجربی است. این آزمون ها متکی بر دوره­های آموزشی یا سلسله تجارب همسان قبلی نیستند (آناستازی، 1379).